يوتيوب

25 يوليو 2023

كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب

كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب

يوتيوب

كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب


تعرف ان مستخدمي يوتيوب بيقضوا 19 دقيقة في المتوسط على يوتيوب يوميا، يعني 120 ساعة في السنة. وبما ان يوتيوب تاني أكبر محرك بحث في العالم، عشان كده اعلانات يوتيوب الممولة هتوصلك أسرع على وجه الدقة ، 32.4٪ من إجمالي عدد السكان و 51.8٪ من مستخدمي الإنترنت و 2.5 بليون مستخدم يوتيوب على مستوى العالم.

وبكده لو انت بتسأل عن كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب، يبقى انت بتبحث بطريقة صحيحة لأنك متأكد ان عمل اعلان ممول على اليوتيوب هيساعدك في انك توصل لعدد كبير من المستخدمين في العالم كله. اتجه مستخدمي السوشيال ميديا اخر فترة لعمل فيديوهات و ريلز على فيس بوك وانستجرام وبعدها يقوموا بنشرها على يوتيوب، لأنهم متأكدين ان اليوتيوب هيحقق لهم زيادة عدد المتابعين وكمان الربح من الانترنت.


ليه تعمل اعلان ممول على اليوتيوب؟


عشان توصل لكيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب محتاج الأول تعرف ليه تعمل اعلان اصلا على يوتيوب واحنا في ماركتنج بالعربي هنوضح لك ده في النقط الجاية:


التواجد: موقع يوتيوب هو تاني أكبر محرك بحث في العالم.

المبيعات: 70٪ من الأشخاص يقوموا بشراء المنتج بعد رؤيته في إعلان على يوتيوب.

هوية العلامة التجارية: تتيح لك مقاطع فيديو يوتيوب إنشاء تجارب جديدة للعلامة التجارية والتعبير عن البيزنس الخاص بك.

البيانات: توفر تحليلات يوتيوب ثروة من البيانات، وكمان بتقدر تعرف متي يتوقف المشاهدين عن مشاهدة الفيديو. على سبيل المثال، ممكن تشوف تقارير ستوديو يوتيوب هتلاقيها تفصيلية وموضحة كل التحليلات اللي انت محتاجها.

تجديد النشاط التسويقي: ممكن تشغل حملات إعادة الاستهداف للمستخدمين اللي شاهدوا بالفعل مقاطع الفيديو السابقة على يوتيوب أو على شبكة جوجل الإعلانية

هل يمكنك تحديد وقت ظهور إعلاناتك الممولة على يوتيوب؟

بعد ما وضحنا كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب، هتقدر تقوم بتحديد وقت ظهور اعلاناتك بكل سهولة و وقت توقف مشاهدة إعلاناتك في أي وقت تحدده بمجرد النقر على لوحة الإعلانات واختيار تحديد وقت ظهور الإعلان أو وقت توقف الإعلان.

ما هي مقاطع الفيديو التي يمكن التسويق لها على اليوتيوب؟

لمعرفة كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب يجب اولا ان تختار الفيديو الخاص بك بعناية، وتأكد أن المحتوى مفيد وجودة صوت الفيديو عالية، ويفضل انك تنزل فيديو يكون مهم لجمهورك المستهدف وأنه يكون الحل لمشكلة المشاهدين ومدة الفيديو ممكن تتراوح من دقيقتين الى 5 دقائق أو اكتر.


كيفية تحقيق الربح من اليوتيوب؟

تقدر انك تحقق كيفية الربح من اليوتيوب خصوصا لو عندك حساب على السوشيال ميديا فيه جمهور كبير ونشط، بالتالي ده هيساعدك في تحقيق كيفيه عمل اعلان ممول على اليوتيوب.

وفي الحالة دي هتطلب من متابعينك على السوشيال ميديا أنهم يزوروا قناتك على اليوتيوب لمتابعتك والاشتراك في قناتك، بالتالي كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب هتكون اسهل لان هيكون عندك وعي بأساسيات التصوير والتسويق الالكتروني.

في حالة انك لسه بتبدأ في المجال استعد انك تتعلم كل المهارات اللي محتاج تتعلمها وتعرف ما هو التسويق الرقمي وعن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي عشان هتحتاج تستخدمه عشان تحقق كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب.

بالاضافة الى انك ممكن تشتري بعض الأدوات اللازمة اللي هتساعدك تقدم محتواك بطريقة مفيدة اكتر وجذابة لجمهورك المستهدف.

فكر في كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب كأنها تجربة جديدة، وانك محتاج تدرس بعناية جمهورك المستهدف، وتقيّم مهاراتك وإمكانياتك بكل وضوح.

كمان لازم تدرس وتعرف قنوات منافسينك والطرق اللي بيستخدموها ونوع الفيديوهات اللي بيقوموا بتنزليها إعلان ممول على يوتيوب. في البداية يجب أن يكون عندك صبر كافي انك تطور من الطرق اللي بتستخدمها عشان تعرف توصل لأفضل نتيجة من تحقق كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب.

6 طرق لتحقيق الربح من اليوتيوب:

يوتيوب لم يقتصر على تحقيق كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب اللي بتنزلها على قناتك بس، لكن يوجد كتير من الطرق المتنوعة اللي تقدر تتبعها وهي:

برنامج شركاء يوتيوب:

برنامج شركاء يوتيوب YouTube Partner Program )YPP) من ضمن الطرق اللي هتحقق لك كيفية كسب المال من الانترنت من خلال اليوتيوب لأنه يحتوي على مميزات عديدة وهي:

  • 1- الربح من اعلانات يوتيوب الممولة: عندما يشاهد جمهورك المستهدف إعلاناتك الممولة اللي هتقوم بتنزليها على قناتك هتقدر تحقق ارباح من اليوتيوب بشكل فعلي وبالتالي هيزيد الوعي بعلامتك التجارية.
  • 2- الربح من مشاهدات المشتركين المتميزين Premium Subscribers: في حالة ان جمهورك المستهدف يشاهد محتوى قناتك على يوتيوب بريميام هيساعدك في تحقق عائد ربح أكبر.
  • 3- الربح من رفّ السلع: قسم رف السلع يقوم بعرض منتجاتك اللي بتسوق لها على صفحات المشاهدة في فيديوهاتك، ولكن الميزة دي ليست متاحة في كل الدول. ولتفعيل الخدمة دي مفروض يكون عندك أكتر من 10.000 مشترك على قناتك!
  • 4-الربح من اليوتيوب من خلال بيع منتجاتك: قبل البدء في التسويق لمنتجاتك على يوتيوب يجب ان يكون عندك دراية بـ ما هو التسويق الرقمي عشان تقدر تقنع جمهورك المستهدف بأهمية منتجاتك ويقوموا بعملية الشراء فورا. والمنتجات هنا مقصود بها هي كل حاجة ممكن تسوق لها وتبيعها على الانترنت وبالتالي هتحقق لك زيادة عدد المشتركين على اليوتيوب وزيادة مبيعاتك. ومن ضمن المنتجات دي مثلا الدورات التعليمية وكتابة المحتوى وتصاميم الجرافيك وغيرها.
  • 5- الربح من اليوتيوب عن طريق الدعاية والإعلان المباشر: بعد ما تقوم بتحقيق كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب، هتلاقي ان في شركاء مستعدين انهم يدفعوا فلوس ليك بهدف انك تسوق لمنتجاتهم وخدماتهم على قناتك.
  • خذ في الاعتبار ان كتير من العلامات التجارية مستعدة انها تدفع فلوس مقابل انك تعرض منتجاتها لمتابعينك أو انك تشرح كيفية استخدامها او انك حتى تقول رأيك عن منتجاتهم أو خدماتهم بطريقة تشجع المشاهدين انهم يقوموا بعملية الشراء في الحال.
  • 6- الربح من الإعلانات المباشرة منتشر وفعّال: كتير من صناع المحتوى (اليوتيوبرز) المعروفين بيستخدموا الأسلوب ده، وهو أسلوب الربح من منصات التواصل الاجتماعي التانية، وأشهرها انستجرام وفي الغالب الأرباح بالطريقة دي بتكون أعلى من غيرها، لأن في برنامج شركاء يوتيوب بيتم خصم نسبة من أرباحك، نسبة ثابتة بتروح إلى يوتيوب، في حين انك لو اتبعت الطريقة دي هتوصل الى أرباحك كاملة من غير أي خصم.

ما هي العوامل التي تؤثر على الربح من اليوتيوب؟

1. المناطق الجغرافية: تختلف أرباح اليوتيوب حسب الدولة، بمعنى ان عدد المشاهدين ممكن يختلف بتغيير المنطقة الجغرافية؛ على سبيل المثال ألف مشاهدة في الولايات المتحدة هيكون سعرها اعلى من دولة الجزائر. بسبب القدرة الشرائية الكبيرة للسكان والشركات في الولايات المتحدة، بالتالي تكلفة الاعلانات هتكون اعلى عشان تظهر بشكل فعال.

2. طبيعة محتوى قناتك: محتوى قناتك هو عامل مهم في انك تحدد طبيعة الفئة المستهدفة لمشاهدينك. بالإضافة الى أن اليوتيوب يعطي الأولوية لقيمة الدفع لكل 1000 متابعة للقنوات اللي ليها علاقة بمنتجات أو خدمات لها اهمية و قوة شرائية كبيرة في السوق.

3. طبيعة جمهورك المستهدف: جمهورك المستهدف له دور كبير في تنفيذ شروط تفعيل قناة اليوتيوب، على سبيل المثال لو كانت قناتك تستهدف الأشخاص اللي تجاوز أعمارهم 20 سنة وهي تعتبر الفئة العمرية الشبابية اللي هتحقق لك كيفية كسب المال من الانترنت من خلال اليوتيوب، بالتالي هتتشجع الشركات على دفع مال كبير لعرض إعلاناتها للفئة دي، لأن معظم المشاهدين من فئة الشباب بيقوموا باتخاذ قرار الشراء..

4. عدد المشتركين: امتلاك عدد كبير من المشتركين على قناتك على اليوتيوب يؤدي إلى وجود عدد كبير من المشاهدين لفيديوهاتك على اليوتيوب. بالتالي عندك فرص كبيرة لرؤية إعلانات الشركات من مشاهدينك، وطبعا ده يؤثر في زيادة قيمة التكلفة لكل ألف ظهور لفيديوهاتك.

مع تحليل متابعينك ومعرفة تفضيلاتهم لنوع الفيديو اللي قاموا بمشاهدته لأخر ثانية و معرفة نوع الفيديو اللي قاموا بتجنب مشاهدته بالكامل هتقدر تقوم بعمل محتوي مفيد ومنافس أكبر.

تكلفة إعلانات يوتيوب.

كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب، بتكون مختلفة عن تكاليف إعلانات جوجل، على حسب نشاطك التجاري وأهدافك، ولكن في بعض المعايير العامة لتكاليف الإعلان على يوتيوب:

تدفع معظم الشركات تكلفة الألف ظهور (التكلفة لكل ألف ظهور) ما بين 4 إلى 10 دولار.

تخصص معظم الشركات من 10 إلى 50 دولار للميزانية اليومية لعمل حملة إعلانية على يوتيوب.

يكلف حوالي 2000 دولار في المتوسط ​​للوصول إلى 100000 مشاهدة لإعلانك على يوتيوب.


أنواع إعلانات يوتيوب.

لما تفكر في "إعلان يوتيوب"، يبقى هتفكر في إعلان قابل انه يتخطى مدة 30 ثانية. في كتير من أشكال إعلانات يوتيوب المختلفة المتاحة لتحقيق أهداف مختلفة، وطبعا هتتغير باستمرار. في 7 أشكال من الإعلانات على يوتيوب:


إعلانات ضمن البث قابلة للتخطي: يمكن تخطي تشغيل الإعلان قبل مقاطع الفيديو أو أثناءها أو بعدها بعد خمس ثواني.

إعلانات ضمن البث غير قابلة للتخطي: يتم تشغيلها قبل مقاطع الفيديو أو أثناءها أو بعدها، ولكن مش هتقدر تتخطى المشاهدة وتكون مدتها 15 ثانية أو أقل.

إعلانات الملصق الصغير: لا يمكن تخطي التشغيل قبل مقاطع الفيديو أو أثناءها أو بعدها، لمدة 6 ثواني أو أقل.

إعلانات خارج البث: إعلانات للموبايل بس، تظهر على مواقع شركاء فيديو، ولكن مش على موقع يوتيوب.

إعلانات التسمية الرئيسية: تظهر في الصفحة الرئيسية على يوتيوب.

الإعلانات التي تظهر على سطح الفيديو: دي مش إعلانات فيديو، ولكنها إعلانات صور\ نصية مصورة تظهر على مقاطع فيديو يوتيوب على سطح المكتب "desktop".

الإعلانات في الصفحة الرئيسية: كانت تُعرف سابقًا باسم إعلانات Video discovery، وده مش إعلان فيديو من الناحية الفنية على الإطلاق. هي الطريقة اللي ممكن من خلالها جعل يوتيوب انه يقترح مقطع الفيديو الخاص بك في نتائج بحث يوتيوب وقسم "المشاهدة التالية".


في بعض الاعتبارات الرئيسية اللي يجب مراعاتها لما تختار شكل إعلان يوتيوب:


المدة: ممكن يكون إعلان الفيديو الخاص بك بأي مدة، ولكن بشكل عام، يتم احتساب "مشاهدة" عند علامة 30 ثانية، أو نهاية الفيديو، أيهما أقرب. تبلغ مدة إعلانات الملصق الصغير 6 ثواني، والإعلانات غير القابلة للتخطي ضمن البث هي 15 ثانية، والإعلانات ضمن البث القابلة للتخطى 30 ثانية.


قابلية التخطي: هل هيكون لدى المستخدم خيار تخطي إعلانك بعد 6 ثواني، ولا هيُطلب منه مشاهدة كل شيء؟ إعلانات الملصق الصغير والإعلانات خارج البث غير قابلة للتخطي.


الشبكة: عندما يتم عرض إعلان الفيديو داخل مشغل فيديو يوتيوب، يطلق عليه إعلان ضمن البث. عند تشغيله على مواقع أخرى، يطلق عليه اسم إعلان خارج البث.


الصوت: يتم عرض 95٪ من مقاطع فيديو YouTube مع تشغيل الصوت. وفي تناقض كبير مع فيس بوك. وكمان، تبدأ الإعلانات خارج البث وإعلانات التسمية الرئيسية بإيقاف تشغيل الصوت افتراضيًا.


مقاييس الإعلان على يوتيوب:


عشان تحقق كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب، محتاج تعرف الفرق بين "المشاهدة" و "الظهور" في إعلانات يوتيوب.


المشاهدات: طالما أن الإعلان قابل انك تتخطى مشاهدته، يتم احتساب "مشاهدة" عند علامة 30 ثانية، أو نهاية الإعلان، أيهما أقرب.

فكر في "المشاهد" زي ما بتفكر في انك تحصل على "نقرة" على إعلان على شبكة البحث ودي علامة على التفاعل.

انطباعات: لو كان الإعلان غير قابل للتخطي، ومفيش مشاهدات بس في عدد مرات ظهور، وكمان المستخدم لا يملك الاختيار للمشاركة أو عدم المشاركة. في الأساس، بغض النظر عن الشكل، هيتم احتساب أي ظهور للإعلان على أنه مرة ظهور، ولكن بس اللي شافوا اعلانك هم اللي هيتفاعلوا مع إعلانك، وبالتالي اللي هيشوفوا الاعلان هيكونوا مؤهلين ان يتم إضافتهم إلى قوائم تجديد النشاط التسويقي على يوتيوب.

خلى بالك عشان تحقق كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب، وانت بتنشأ إستراتيجية إعلانات YouTube الخاصة بك! مش هتقدر تقوم بتجديد النشاط التسويقي للأشخاص اللي شاهدوا إعلان ملصق صغير، لأن إعلانات الملصق الصغير غير قابلة للتخطي وعشان كده بتتحسب على انها انطباعات مش مشاهدات. ولكن، يمكنك عرض إعلانات الملصق الصغير للأشخاص الموجودين في قائمة تجديد النشاط التسويقي.

كمان متنساش مراقبة مقاييس يوتيوب الأربعة:

- يتم تشغيل الفيديو لأي هدف؟

- الإجراءات المكتسبة

- نشاط العرض و التحويلات عبر الأجهزة

- أداء الجمهور


كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب (خطوة بخطوة):


عشان توصل للطريق الصحيح في كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب قبل إطلاق حملتك على يوتيوب، قرر لو كنت هتركز على هدف الوعي بعلامتك التجارية أو الأخذ فى الاعتبار والإدراك أو الشراء، طبعا ده هيأثر على إستراتيجية عروض الأسعار اللي هتختارها بعدين. عشان كده اختيارك لـ خطط تسويقية ناجحة يضمن لك نجاح حملتك الاعلانية بشكل كبير. على سبيل المثال، ممكن يكون هدف حملة التوعية هو الحصول على أكبر عدد ممكن من مرات الظهور، عشان كده ممكن تقدم عروض أسعار لمرات الظهور، في حين لما يكون هدف حملة التحويل هو المبيعات عبر الإنترنت، هتقوم بتقديم عروض أسعار الشراء.

هنوضح بالتفصيل كل خطوة في كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب:


1. إنشاء حملة جديدة.

افتح مدير إعلانات جوجل الخاص بك واختار حملة جديدة. وبعدين أختار"إنشاء حملة بدون توجيه للهدف".

وكمان عشان تحدد نوع حملتك، اختار فيديو.


2. اختار النوع الفرعي للحملة.

بالنسبة للنوع الفرعي للحملة، حدد الخيار المناسب بناءً على هدف إعلانك وشكله. لو لسة مش متأكد من هدفك الإعلاني للفيديو اللي هتنزله، في امكانية انك تغير الهدف الإعلاني فيما بعد.


3. قم بتعيين إستراتيجية عروض الأسعار الخاصة بك.

بناءً على النوع الفرعي للحملة اللي اخترته، هيكون عندك اختيار واحد أو اتنين. على سبيل المثال، مع حملة الفيديو المخصصة ، تكون خيارات عروض الأسعار هي التكلفة القصوى للمشاهدة (التكلفة لكل مشاهدة) أو التكلفة المستهدفة لكل ألف ظهور (التكلفة لكل ألف ظهور) " bid strategy"


عروض الأسعار: لو كنت فاكر أن عروض أسعار اعلانات جوجل معقدة اعرف الدليل الشامل في " ازاى اعمل اعلان على جوجل"، وكمان عليك تلبية عروض اسعار اعلانات يوتيوب. كل اعلان له متطلبات المزايدة الخاصة به، واللي هيتم إتاحتها (أو عدم توفرها) لك بناءً على التنسيق اللي تختاره.

والاختيارات المحتملة هي:


التكلفة المستهدفة لكل ألف ظهور: حدد السعر المستهدف لكل ألف ظهور (يُستخدم للإعلانات غير القابلة للتخطي ضمن البث).

التكلفة لكل ألف ظهور قابل للعرض: حدد السعر المستهدف لكل ألف ظهور قابل للعرض (يُستخدم خارج البث المباشر).

التكلفة القصوى للمشاهدة: اختار الحد الأقصى للسعر اللي عايز تدفعه لكل مشاهدة، على طريقة عمل عرض سعر النقرة اليدوي. زيادة عمليات الشراء إلى الحد الأقصى: تقدر تسمح لبرنامج اعلانات جوجل بمحاولة الحصول على أكبر عدد ممكن من عمليات الشراء في حدود ميزانيتك.

التكلفة المستهدفة للاكتساب: حدد السعر المستهدف لكل عملية شراء "price per conversion".



4. اختار شبكتك (شبكاتك).

لو كنت من النوع اللي مش بيحب شركاء البحث والشبكة الإعلانية في حملاتك على شبكة البحث، يبقى هتكون عايز تلغي تحديد شركاء الفيديو على الشبكة الإعلانية. لاحظ أنه مع بعض الأنواع الفرعية للحملات أو حتى إستراتيجيات عروض أسعار معينة، مش هيسمح لك بإلغاء تحديد بعض الاختيارات.


5. حدد استثناءات المحتوى الخاص بك.

في كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب، لو كنت مهتم بعرض الإعلانات بجوار المحتوى اللي من المحتمل أنه يكون حساس، ممكن تختار مخزون محدود " Limited inventory" . ولو كنت مش مهتم بمكان ظهور إعلاناتك، فاختار المخزون الموسع " Expanded inventory ". و ده هيؤدي إلى فتح العديد من الأماكن الإضافية، ومن المحتمل أن تكون بتكلفة أقل بسبب انخفاض المنافسة.


المزيد من استثناءات المحتوى: عند تحقيق كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب حتى لو اختارت المخزون القياسي، هيكون عندك اختيار استبعاد أنواع معينة من المحتوى.


6. إضافة مقاطع الفيديو ذات الصلة.

في طريقة كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب في الأغلب يتم تجاهل الجزء ده من إعداد حملة على يوتيوب. متنساش إضافة مقاطع فيديو ذات صلة من قناتك لزيادة التفاعل ولكي تزيد عدد المشتركين في اليوتيوب. ولو كان عندك متجر جوجل للتاجر Google Merchant Center مرتبط ببرنامج إعلانات جوجل، اتأكد من الاشتراك هنا حتى تتمكن من عرض بطاقات المنتجات مع إعلانات الفيديو الخاصة بك.


7. تعيين الاستهداف الخاص بك.

توفر حملات يوتيوب ليك مجموعة كاملة من خيارات الاستهداف في إعلانات جوجل. كل نوع من الجمهور متاح لك، بالإضافة إلى مجموعة واسعة من الخيارات.


عند تحديد استهداف حملتك، هتلاحظ خيارين رئيسيين: الاشخاص و المحتوى.


الأشخاص: هتقدر تقوم بتعيين الاستهداف بناءً على من تريد الوصول إليه، بغض النظر عن مقاطع الفيديو اللي بيشوفوها. ممكن تستهدف الأشخاص بناءً على:

الخصائص الديموغرافية: العمر والجنس والحالة الأبوية ودخل الأسرة) ومن جماهير جوجل.

شرائح الجمهور: أي من جماهير جوجل أو جماهيرك المخصصة:


ممكن تستهدف الأشخاص اللي تغيرت حالتهم الاجتماعية في اخر فترة زي مثلا فئة المتزوجين حديثا او ممكن تختار فئة تعمل في مجال معين و تستهدفهم زي المحاسبين اللي بيستخدموا برامج المحاسبة. وكمان ممكن تستهدف بعض الاشخاص اللي عندهم تطبيقات معينة على هواتفهم، وكمان ممكن تستهدف الاشخاص اللي شاهدوا مؤخرًا مقاطع الفيديو الخاصة بك على يوتيوب.


المحتوى: تقدر تحدد الاستهداف بناءً على نوع مقاطع الفيديو اللى عايز تشغل الإعلانات معاها، بغض النظر عن اللي هيشوفها. باستخدام خيارات "المحتوى"، ممكن تستهدف إعلاناتك بناءً على الكلمات الرئيسية أو الموضوعات أو أماكن النشر.


استهداف الكلمات الرئيسية: بيكون محدد اكتر، وبيعرض إعلاناتك مع محتوى مرتبط بالكلمات الرئيسية.
ممكن يكون ده اختيار رائع لعمل الإعلانات داخل الصفحة الرئيسية، عشان تظهر في نتائج البحث.


استهداف أماكن النشر: هو عن طريق عرض إعلاناتك على مقاطع فيديو معينة على يوتيوب، وقنوات يوتيوب، و "قوائم" يوتيوب (زي "المحتوى الشائع") ، وبعدين تطبيقات أو مواقع الكترونية معينة، زي حملات الشبكة الإعلانية.


استهداف المواضيع: من خلال عرض مقاطع الفيديو الخاصة بك بجانب المحتوى اللي له علاقة بموضوعات معينة، زي اما تدور عن مواضيع ليها علاقة ب "ماركتنج بالعربي" أو "ديجيتال ماركتنج بالعربي".


8. قم بإنشاء إعلانك.

وصلنا لآخر الخطوات في كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب. خلى بالك أنه باستخدام مقاطع فيديو يوتيوب، إعلان الفيديو الخاص بك، لازم تحمله على يوتيوب. ولو مش عايز تظهر إعلانك على قناتك ممكن تحدد كلمة "غير مدرج" بدلا من "عام".


9. تحديد عرض التسعير الخاص بك.

حدد عرض اسعارك، وبعد كده تكون جاهز لاطلاق اعلانك، في الحالة دي، هتبدأ بعرض سعر أقصى للمشاهدة من 0.05 دولار إلى 0.10 دولار.


10. قياس نجاحك.

عشان تحقق كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب، لازم تقيس نجاحك وتختار المقاييس المناسبة لحملتك في الأول، وركز على هدفك، لو كان هدفك هو الوعي أو الأخذ في الاعتبار والإدراك أو عمليات الشراء. ولو كانت حملتك على يوتيوب مبنية على زيادة الوعي، مش هيكون من المنطقي انك تقيس النجاح بناءً على عمليات الشراء!


هي قاعدة عامة لأي حملة إعلانات على جوجل، لازم تختار مقياس وصول واحد (مرات الظهور،المشاهدات،النقرات،إلخ) ومقياس كفاءة واحد (تكلفة المشاهدة، نسبة المشاهدة، نسبة النقر إلى الظهور، وما إلى ذلك).


كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب بطريقة فعالة؟


أهم عنصر في الإعلان ليس الاستهداف ولا الشكل ولا عرض الأسعار، لكن التصميم!

طور يوتيوب طريقة عرض الاعلانات عن طريق ميزة ABCD، وهو دليل مدعوم بالبيانات لإنشاء إعلانات فيديو فعالة.


تشترك إعلانات يوتيوب الرائعة في بعض الأشياء ومنها:


محتوى جذاب: إنها تجذب انتباهك في أول 5 ثواني من خلال استخدام الإطارات المحكم والإيقاع السريع والعناصر المفاجئة والأشخاص الحقيقيين على الشاشة.


العلامة التجارية: تقدر تقدم منتجك أو علامتك التجارية في اول 5 ثواني باستخدام النص والمرئيات والصوت. على سبيل المثال، ان حد من الممثلين يقوم بذكر اسم علامتك التجارية بطريقة ايجابية وطبعا ده هيزود من ثقة العملاء فيك.


التواصل: إعلانات يوتيوب تجعل المستهلكين يشعرون بعلامتك التجارية من خلال دمج المحتوى والعاطفة مع بعض، وإشراك عواطف المستخدم (خاصة من خلال الدعابة)، والسماح للمشاهد بالتواصل معك في الفيديو.


مباشرة: انك تتكلم مع عملائك بطريقة مباشرة انهم يقوموا أخذ إجراء معين وجعل العملاء يتخذون إجراءً عن طريق المطالبة بعروض خاصة، وإثارة الشعور بالإلحاح، وإجبار المشاهد على توجيهات محددة زي "اشترِي الآن" أو "اشترك".


ملخص

لو عايز تزود عدد المشتركين على قناتك على يوتيوب وعايز تعرف كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب عشان توصل لأكبر عدد من الأشخاص على مستوى العالم، احنا في ماركتنج بالعربي وضحنا في المقالة دي كيفية عمل اعلان ممول على اليوتيوب وايه كمان الطرق المتشابهه في الإعلان على يوتيوب. كمان اكتر من 2 ونص بليون مستخدم في العالم كله ليوتيوب ومنتظر انه يشوف اعلاناتك ويعرف عن البيزنس الخاص بيك اكتر.


خلي بالك ان مهما كان نوع المحتوى اللي هتقدمه، تأكد انه يكون فعلا مفيد ومناسب لجمهورك المستهدف وكمان حاول دايما انك تكون قريب من عملائك واختار الكلمات المفتاحية اللي بيبحثوا عنها عشان تظهر لهم في اول نتائج البحث على جوجل.


كمان لو حابب تعرف اكتر عن افضل شركة سيو في مصر تساعدك في عمل تحسين محركات البحث لموقعك الالكتروني، يبقى تابع كل مقالاتنا فى ماركتنج بالعربي واعرف اكتر عن الاعلانات الممولة على جوجل والسوشيال ميديا وغيرها من المواضيع اللي هتساعدك تنقل البيزنس الخاص بيك لمرحلة تانية أعلى بكتير وتطور من نفسك في مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي كل لحظة.

ببساطة تابع مقالاتنا كل يوم في ماركتنج بالعربي وتقرأ المقالات الموجودة على موقعنا. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فوراً.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج