فيسبوك

19 يونيو 2023

10 طرق مضمونة لـ الربح من الانترنت

طرق مضمونة للربح من الانترنت

فيسبوك


10 طرق مضمونة لـ الربح من الانترنت


عايز تكسب فلوس من الانترنت، بس مش عارف تبدأ ازاى؟ حاسس أن في كتير سبقوك وعرفوا طرق الربح من الإنترنت إلا أنت؟ يمكن سألت حد قبل كده ومشيت على خطوات كتير وفى الاخر موصلتش لحاجه وتوهت أكتر!

اطمن فى المقالة دى احنا هنقولك طرق مضمونة وفعالة لـ الربح من الإنترنت وازي الربح من الإنترنت ممكن ومش مستحيل. وبعدين هنوضح استراتيجيات هتحقق لك دخل على المدى الطويل والقصير لموقعك الإلكتروني.



الربح من الإنترنت حقيقي؟

كتير من الناس ممكن يحسوا أن الربح من الإنترنت مش حقيقي وانه نصب عشان ملاقوش المساعدة الحقيقية اللي توصلهم، وفى ناس تانيه قدرت تحقق دخل كويس جدا من الربح من الإنترنت.

الإجابة على كل ده أن الربح من الإنترنت حقيقى ومش سر وتقدر توصلوا بطرق كتير هنقولها بالتفصيل في المقالة دي.



1. إعلانات الدفع مقابل النقر مع Google AdSense.

[@portabletext/react] Unknown block type "customImage", specify a component for it in the `components.types` prop

إعلانات الدفع مقابل النقر هو عبارة عن نموذج إعلاني عبر الإنترنت من خلاله بيقدر أصحاب المواقع الالكترونية أنهم يكسبوا دخل من غير أى مجهود أو وقت في كل مرة ينقر فيها القارئ على لافتة إعلانية. الأداة الأكثر شيوعًا هي Google AdSense.


Google AdSense هو أسهل طرق الربح من الانترنت ومش بيتطلب منك جهد كبير. لو عندك موقع إلكتروني ممكن تحط الإعلانات بسرعة وببساطة على المدونة أو موقع الويب. مش كده وبس لكن تقدر تكون شريك في AdSense حتى لو عندك مواقع متعددة.


الدعم الكبير من Google، ده يطمنك أنك مش هتاخد وقت كبير عشان تظبط منتديات العملاء والبرامج التعليمية للمستخدمين عشان تساعدهم في البدء.


طب إيه العائد اللي هيجيلك؟


68٪ من العائدات على AdSense للمحتوى

51٪ على إعلانات AdSense للبحث

أفضل جزء هو أن Google هتدفع لك دايما في الوقت المحدد، عادةً بين 21 و26 من الشهر.



ازاى تحقق الربح من الانترنت من موقع ويب باستخدام Google AdSense:


1. قراءة الشروط والأحكام. تأكد من أن موقع الويب بتاعك يتبع جميع المعايير.

2. تابع الاشتراك في AdSense واستني الموافقة.

3. بمجرد الموافقة على حسابك، ببساطة تاخد JavaScript code وتعمله نسخ في موقعك الإلكتروني.

4. اختار مكان الإعلانات في أي مساحة على موقعك الإلكتروني.



2. بيع مساحة إعلانية.

ممكن تبيع مساحة فاضية على موقعك للمعلنين. الطريقة دي يمكن بتاخد وقت طويل عشان تحقق ربح ولكنها هتزود من الأرباح اللي هتجيلك من عرض الإعلانات دي.


الإعلانات ممكن تاخد شكل لينك في آخر الصفحة من تحت أو شكل لافتات جانبية أوpop up صغيرة. وممكن يختلف سعر كل واحدة منهم، لأن بيكون في مفاوضات في الأسعار.


ومع ذلك ممكن تستفاد من الطريقة دي من خلال أن يكون ليك عدد زيارات كبير. ولأن الطريقة دي تستخدم نموذج الدفع لكل نقرة أو الدفع لكل زائر، فيتم الدفع لك من قبل المعلنين اعتمادًا على عدد الأشخاص اللي بينقروا على الإعلان أو يزوروا الموقع.


طب ازاى تعرف المعلنين أنك بتبيع مساحة إعلانية؟


1. جهز مجموعة وسائط ملخصة بتحدد الإحصائيات والحقائق الأساسية لموقعك على الويب.

2. ابعتها للمعلنين المحتملين وقولهم ليه يعلنوا عندك وإيه المميز فى موقعك يخليهم يشتغلوا معاك.

3. لما توصل لمجموعتك من المعلنين، قم بإدارتها باستخدام مدير إعلانات Google.

4. ممكن استخدام أدوات عبر الإنترنت مثل Clicky Web Analytics و Quantcast و Google Analytics عشان تحصل على معلومات لموقع الويب بتاعك. ولو عندك موقع WordPress ، الأفضل أنك تضيف Google Analytics.


ممكن تحس أنك من الصعب تلاقي معلنين مناسبين. ولكن بمساعدة إعلانات Google و LinkedIn و SellerCrowd، هتلاقي تطابق كويس جدا في أسرع وقت.



3. التسويق بالعمولة.

لو عندك موهبة في مراجعة المنتجات أو التسويق ليها، ممكن تحاول تبدأ التسويق بالعمولة عشان تحقق دخل من موقعك الإلكتروني.

من خلال الروابط التابعة، ممكن تكسب عمولات لما يشتري القراء منتجات أو خدمات الشركات اللي بتنتمي ليها.

التسويق بالعمولة من أسهل الطرق لكسب المال بدون مجهود لو كان موقعك الإلكتروني يحتوي على قاعدة مستخدمين نشطة بيسمعوا رأيك.

وفي أمثلة لمواقع حققت نجاح كبير أوى من التسويق بالعمولة زي Wire Cutter و Smart Passive Income.


كيفية تحقيق الدخل من موقع ويب عبر التسويق بالعمولة:


1. صمم موقع إلكتروني ليك يركز على التوصية بالمنتجات والتسويق لها أو ممكن تنشر عنصر أو آراء خدمة متعلقة بالمحتوى بتاعك.

2. أنضم إلى البرامج التابعة زي Hostinger و Amazon. وكمان دور على أدوات أو شبكات تابعة زي ShareASale و CJ Affiliate.

3.أتأكد من أن الروابط التابعة تكون موجودة في المحتوى بتاعك بشكل واضح.


بكل بساطة كل ما عليك أن تبدأ بتأسيس موقع إلكتروني، تعرض عليه منتجات موقع آخر،بشرط أن يكون الموقع الآخر لديه ما يسمى نظام التسويق بالعمولة أو باللغة الإنجليزية يسمى Affiliate Marketing


4 حاجات محتاجها عشان تبدأ تسويق بالعمولة:

  1. عشان تسوق بالعمولة محتاج لابتوب وإنترنت أو موبايل وإنترنت و يكون عندك موقع إلكتروني، أو مدونة أو صفحة فيس بوك عليها جمهور كبير أو انستجرام أو غيرها من الوسائل إلى ممكن توصلك بأكبر عدد ممكن من الأشخاص.
  2. اختار مجال أو مجالين في البداية زي أنك تبيع منتجات من موقع أمازون أو موقع علي بابا أو تبيع منتجات مش ملموسة زي مواقع استضافات الانترنت أو مواقع أدوات مساعدة لتطوير الويب و المواقع زي موقع ايفانتو.
  3. جهز روابط الموقع الآخر ليك واكتب رسائل تسويقية بشكل احترافي وجذاب و جهز المحتوى المرئي زي الصور أو الفيديو عشان تشرح بيه للناس ازاي يستخدموا أو يشتروا المنتج.
  4. بعد كده أنشر لينكات وأطلب من جمهورك أنهم يشتروا المنتج ده، وعند عملية الشراء هيحسب لك الموقع الآخر عمولة على كل عملية بيع.


4. تحقيق الدخل على أساس الدعم.

لو المحتوى بتاعك بيقدم قيمة للقارئ ومحتاج لدعم لتنمية موقعك الالكتروني، ممكن تطلب الدعم بكل وضوح. من الطبيعي أن مش كل قارئ هيدعمك ولكن لو عندك عدد كفاية من الزيارات، ممكن تكسب اللي انت محتاجه عشان تحافظ على موقعك الالكتروني بتاعك بشكل كامل ومع كل ده هتكسب فلوس.


ممكن تجهز call to action خاص بالدعم على موقعك عشان تسمح للقراء بالمساهمة والدعم فورا وتربطها بأنظمة الدفع زي PayPal أو Stripe أو Fundly.


ملاحظة " ضيف الأزرار بشكل صغير وحطها في أي مكان عايزه. بس المهم انك تتأكد أن القراء هيلاقوها بسهولة".



5. بيع منتجاتك أو خدماتك.

لو عندك المنتجات والمهارات اللازمة اللي تساعدك تبيع منتجاتك بس مش عايز تتعامل مع متاعب إنشاء محل على أرض الواقع، لازم تفكر أنك تفتح محل على الإنترنت اللي هو المتجر. حققت مواقع الويب زي Bellroy و Tattly ثروتها عبر الإنترنت من خلال توفير منتجات وخدمات ممتازة لعملائها.

عشان تعمل متجر على الإنترنت بيكون أبسط وأسهل من أنك تعمل موقعك الإلكتروني كمان. بس مش معناه أنك متقدرش تفتح متجر للتجارة الإلكترونية وتشغله في أيام قليلة.


ازاى تحقق الدخل من موقعك الإلكتروني عبر التجارة الإلكترونية:


  1. حدد مكانتك في السوق.
  2. دور على أسماء ل موقعك الإلكتروني، واختار اسم مناسب ليك.
  3. اشتري خطة استضافة لموقعك الإلكتروني.
  4. حمل تطبيق WordPress.
  5. قم بإعداد WooCommerce أو منصة تجارة إلكترونية مماثلة.
  6. صمم متجرك من خلال تصفح التصميمات الأخرى. وممكن تدور في مكتبة سمات WooCommerce ومكتبة سمات WordPress WooCommerce. وممكن الاطلاع على بعض إلهام التصميم للبدء.
  7. ضيف منتجاتك بالانتقال إلى المنتجات وبعدين إضافة جديد على الشريط الجانبي.
  8. ابدأ التسويق واحصل على أول عملية بيع.


ازاى ممكن يتحقق الربح من الإنترنت من خلال التدوين؟

الكتابة و التدوين من أقدم طرق ربح المال من الإنترنت على المواقع الالكترونية. لو بتحب التدوين و الكتابة هتكون دى افضل طرق الربح من الإنترنت وتكون ممتعة ليك جدا. سبب فى زيادة الربح من الإنترنت ان لو عندك موهبة الكتابة وتأليف القصص والروايات ممكن تقدم مادة علمية مكتوبة و ملخصات أو تأليف الكتب والروايات بتساعد انك تحقق الربح من الإنترنت.

تأليف الكتب يعتمد على الهواية والمعرفة والاطلاع المستمر، وبكل سهولة ممكن تستفاد من هوايتك وتبدأ في تأليف الكتب أو القصص و تنشرها على موقع أمازون كيندل بنفسك فهو موقع من مواقع ربح المال من الإنترنت. و كده تكون حققت الربح من الإنترنت من خلال استخدام موهبتك من غير ما تحتاج تدفع فلوس لجهة معينة، ومش هتحتاج الى دار نشر أو دفع أي مبلغ، والموقع مش بيشترط عليك نسخة معينة من الكتاب ممكن تنشر الكتاب سواء كان نسخة ورقية أو إلكترونية.

في منصات توفر لك مدونة مجانية و أهم المواقع دى هى بلوجر و وردبريس "Wordpress" و Shopify.وكل المواقع دي هي بلوجر التابعة ل Google. لأنها بتوفر لك دومين و استضافة مجانية بالكامل. ممكن انك تستغلها, وتبدأ في ربح المال من الإنترنت عن طريق المدونة ولكن لازم استيفاء شروط قبول المدونة على Adsense الاول.



ازاي تحقق ربح من اليوتيوب؟


ممكن لأي حد يحقق الربح من الإنترنت عن طريق اليوتيوب وده بنشوفه من كتر ما صناع المحتوى على اليوتيوب بيزيد يوم بعد يوم.

بس الحقيقة أنت مش محتاج ملايين من المشاهدات عشان تكسب فلوس من اليوتيوب.

في فيديوهات كتير حققت أرباح ومشاهدات زي وصفات للأكل أو لما تفتح منتج جديد ومقاطع فيديو عن السفر ومقاطع كوميدية وغيرها. المهم أنك تحدد إيه نوع المحتوى اللي هتقدمه وكل ما كان المحتوي بيضيف قيمة حقيقية حتى لو بالكوميديا الخفيفة بس المهم أنك وأنت بتختار تقدم إيه للناس قدم حاجه تغير مزاجهم أو تطور منهم.

حتى لو شوفت محتوى كتير بيتقدم مش بيحقق كده، خلي الميزة تكون في محتواك أنت.

إيه طرق الربح من الإنترنت من خلال يوتيوب:

  • اعمل قناة على يوتيوب.
  • حمل مقاطع الفيديو باستمرار
  • كن محدد عند وصف المحتوى في الفيديو
  • تأكد من أن مقاطع الفيديو عالية الجودة وتحتوي على محتوى مفيد أو ترفيهي.
  • مش هتحتاج لكاميرا غالية عشان تبدأ كفاية يكون عندك موبايل كويس.
  • الرد على تعليقات المشاهدين باستمرار وبناء قاعدة جماهيرية.
  • تحقق من شروط الربح على يوتيوب.

6. المحتوى المدعوم.

المحتوى المدعوم هو تعاون بينك كناشر والعلامات التجارية التي تشارك معها. سواء كنت تنشئ مدونة أو تنشئ موقع على الويب. المحتوى المدعوم هو عبارة عن قناة ربحية تدفع لك الشركات لإنشاء محتوى لهم ونشرها على موقعك.


ممكن المحتوى يكون في شكل إعلانات المنتجات أو المبيعات أو العروض أو الرسوم البيانية أو المراجعات.ممكن تكتب بواسطتك أو بواسطة العلامة التجارية الراعية نفسها.وتقدر تحصيل رسوم أعلى لو كنت هتكتب المنشور و ننشره على موقعك الإلكتروني.


قبل ما تبدأ في إنشاء محتوى برعاية شركة ما، في نقاط يجب مراعاتها:


  • ما مدى تأثيرك على الإنترنت.
  • عدد المشاركات الدعائية التي ستكتبها كل شهر.
  • هتاخد وقت قد إيه في إنشاء المحتوى.
  • قيمة العلامة التجارية (المحتوى المدعوم مقابل علامتك التجارية في المدونات).
    BuzzFeed ، على سبيل المثال ، يمكن أن يتقاضى حوالي 100000 دولار مقابل جزء من المحتوى المدعوم. ده يرجع إلى تأثيرها العالي وقيمة العلامة التجارية.



كيفية تحقيق الدخل من موقع ويب عبر المنشورات الدعائية:


  • ابدأ على نطاق صغير، وابدأ بعلامات تجارية وشركات محلية أصغر.
  • بناء سابقة أعمال.
  • شراكة مع وكالات التسويق والعلاقات العامة.
  • ابحث في أسواق الرعاية مثل Tomoson و Cooperatize و PayPerPost.


المحتوى المدعوم هو وسيلة فعالة لتوليد الربح من الانترنت من خلال موقع الويب بتاعك. كل ما عليك انك تكون واضح وصريح عشان قرائك يثقوا فيك.



7. بيع وشراء المواقع الإلكترونية.

تختلف الطريقة دى عن الطرق التانية لأنها تتضمن بيع موقعك الإلكتروني،وده ممكن يكون مربح على حسب نوع الموقع اللي بتديره.


العوامل اللي بتأثر على سعر بيع موقع الويب هي:


  • عدد الزيارات على موقعك الإلكتروني.
  • مقدار الربح اللي بينتجه
  • ثبات الإيرادات
  • زيادة الزيارات المستمرة


8. مواقع العضوية أو الاشتراك.

موقع العضوية هو شبه طريقة الدعم ولكن في الحالة دى بتفرض رسوم على القراء للوصول إلى محتوى معين.


خذ International Living - وهي عبارة عن مجلة سفر عبر الإنترنت و Blue Apron - مدونة وصفات.

كمثال، القراء بحاجة إلى التسجيل أو الاشتراك لو كانوا عايزين يوصلوا للمحتوى الموجود على الموقع.


لو انت واثق من أن المحتوى الخاص بك يستحق الدفع ، تقدر تستثمر موقعك الالكتروني بالطريقة دي.


ازاى تحقق الدخل من موقعك الالكتروني عبر العضويات:


  • اعمل search عن النموذج المناسب لموقعك.
  • الاشتراك: المستخدمين يقدروا يدفعوا بشكل شهري أو سنوي للوصول إلى محتوى موقعك الإلكتروني.
  • المعاملة: بيع المحتويات الفردية بشكل منفصل زي مقاطع الفيديو التعليمية أو تنزيلات الصوت أو برامج التدريب.
  • مقنن: المحتوى مجاني لحد ما يوصل القراء إلى نقطة معينة. وقتها عليهم دفع مبلغ معين لو كانوا عايزين يكملوا القراءة.


المكونات الإضافية الموصى بها اللي ممكن تستخدمها لتقييد المحتوى:


  • تقييد العضوية والمحتوى: يقيد أي جزء من المحتوى بتاعك، ويضع خطط اشتراك فريدة، ويعالج مدفوعات العضوية.
  • العضوية البسيطة: تنشئ مستويات عضوية وتقيد المحتوى على مستويات عضوية محددة.
  • أعضاء WP: يخفي أجزاء من المحتوى بتاعك ويعرض إعلانات تشويقية. ويوفر أدوات لإعداد نماذج تسجيل مخصصة زي ما تحب.


9. كوبونات مع روابط تابعة.

ما يقرب من 97٪ من المستهلكين يبحثوا عن الصفقات عند التسوق. شكل آخر من أشكال التسويق بالعمولة = ممكن يقدم قسائم من الشركاء التابعين.


لما الموضوع يكون له علاقة بالتخفيضات والقسائم عبر الإنترنت، Rakuten هي الشركة الرائدة. يجذب الموقع العملاء ويوجههم إلى التجار الذين اشتركوا معهم ، ويكسبوا عمولات على طول الطريق.


لما تفعل نظام الكوبونات في موقعك دي بتضمن لك عدد زيارات أكتر.


طيب ايه هي الخيارات؟


  1. انشر الكوبونات من الشركاء التابعين والبرامج اللي انضممت ليها إلى مواقعك الحالية.
  2. اتصل بتجار التجزئة المحليين والوطنيين للحصول على صفقات ممكن تسوق لها على موقع الويب بتاعك
  3. إنشاء مواقع مخصصة لتقديم الكوبونات. يمكن أن يكون عامة ،زي coupons.com ، أو محددة ، زي Holidayers.


10. إعداد الدورات التدريبية عبر الإنترنت.

لو عندك معرفة قيمة فى مجال أو دراسة ممكن تشاركها، ممكن تستغل وتستثمر معلوماتك على موقعك الالكتروني من خلال توفير دورات تدريبية عبر الإنترنت.


تأتي بأشكال مختلفة الدورات التدريبية على الإنترنت. ممكن تكون تنزيلات PDF بسيطة أو صوت مسجل أو مقاطع فيديو جيدة الإنتاج. تقدم Guitar Tricks ، على سبيل المثال ، مقاطع فيديو خطوة بخطوة بالإضافة إلى مقالات إرشادية.


كمان من خلال تقديم الاستشارات" Consulting" ودي طريقه من طرق الربح من الانترنت بردوا و بتعتمد أنك تقدم استشارات لو كنت خبير في مجال معين بقالك سنين والناس عندها استعداد تدفع فلوس كتير اوي مقابل انهم ياخدوا استشاره معاك عن أهدافهم الشخصية والمهنية.

ممكن تكون فاكر أنك محتاج عدد سنين كتيرة من الخبرة عشان تقدم استشارات للشركات الكبيرة لكن لو دورت هتلاقي ناس كتير لسه بتبدي في المجال. ممكن تبدأ بفتح حساب مجاني في موقع Clarity.fm واللي بيتيح لك تقديم استشارات في مختلف مجالات الحياة، وتلقي مبلغ مالي مقابلها.

لو انت مصمم جرافيك وتمتلك مهارة الرسم والتصميم كهواية جانبية، تقدر تستفيد من الموهبة في الربح من الإنترنت.

ازاى تعمل ده؟ممكن تبدأ عملك التجاري الخاص وتقوم ببيع تصاميمك على مختلف المنتجات زى الأكواب وميداليات المفاتيح أو التيشرتات….الخ.


كيف تستثمر موقعك الالكتروني في الدورات التدريبية؟


  1. اختر موضوع له علاقة بسنة دراسية أو دورات تدريبية فى الكتابة مثلا او التصميم.
  2. إنشاء موقع إلكتروني جديد أو دمج الدورة التدريبية بتاعتك في موقع موجود.
  3. تحميل المحتوى والتسويق له.
  4. إعداد الدورات التدريبية عبر الإنترنت حل مربح لأن إيراداتك هتكون معتمدة على زيارات موقعك.



ايه هو العمل الحر وازاي بيحقق الربح من الانترنت؟

العمل الحر "Freelancing" هو من أفضل الطرق اللي هتساعدك على الربح من الإنترنت وممكن يحققلك دخل كبير ومتحتاجش أنك تشتغل full time على المدي البعيد. وفى منصات كتير بتساعدك أنك تلاقي عملاء على حسب الخدمة اللي بتقدمها.

العمل الحر بيعتمد على المهارات والخدمات اللى تقدر تقدمها للعملاء بمقابل مادي للخدمة.



مميزات الربح من الانترنت عن طريق العمل الحر

العمل الحر بيضمنلك انك تدير أعمالك بنفسك في الأوقات المعينة اللي بتحطها لنفسك ومش بتكون مقيد يوقت معين غير وقت انتهاء المشروع اللي شغال عليه، هنعرف مع بعض ايه مميزات العمل الحر فى السطور الجاية:

أنت مدير نفسك

بتقدر تختار العملاء اللي عايز تشتغل معاهم وتختار ايه الشغل أو الخدمة اللي تقدر تقدمها للعميل وبترسم تخيل للعميل اللي عايزه يتعامل معاك وبتبدي تركز انك تستهدفه اكتر، انت هنا مدير نفسك بتتفق مع العميل على الشغل والفلوس والوقت اللي هتاخده عشان تخلص فيه الشغل ده.

كأنك فتحت شركة انت فيها بتعمل كل الأدوار من غير ما حد يجبرك على عدد ساعات عمل معينة او مرتب قليل كل اللي عليك انك تكون قادر تنظم وقتك والشغل اللي عليك عشان تحاول تسلمه قبل المدة المتفق عليها لتسليم المشروع.

روتين يومي يناسبك

زهقت من الروتين اليومي والمواعيد المحددة اللى لازم تقضيها في مقر العمل وتعبت من شعور انك مش قادر تمشي على روتين يومي بشكل مزعج وملل؟

لو كانت اجابتك بالموافقة على كل دول يبقى العمل الحر هو اللى يناسبك أكتر وبتدور عليه. لأن العمل الحر مش بتحتاج انك تكون بتشتغل من مكتب جوة شركة أو فى عدد ساعات محددة من اليوم.

بالعكس العمل الحر بيديك كامل الحرية انك تنجز شغلك سواء فى المطعم أو كافيه وممكن تشتغل الصبح أو بليل بعد ما أطفالك يناموا. كل حاجه بتكون انت بتجهزها على حسب الروتين اللي يناسبك.

زيادة فرص الربح من الإنترنت

لو عندك مهارة كتابة المقالات او تصميم الصور أو أي كانت الخدمة اللى بتميزك تقدر تقدمها للعملاء وتشتغل على أكتر من مشروع واحد فى نفس الوقت. وبالتالي مش هيكون فى حدود لمكسبك أو للفرص اللي تقدر تلاقيها.


تخطي الحواجز الجغرافية

مش ملزم بحدود جغرافية معينة، تقدر تعمل شغل لأى عميل مهما كانت دولته وفى أى وقت زمني. وبكده بتكون اتعاملت مع عملاء من ثقافات وبلاد مختلفة وده بيديك ثقل فى المجال أكتر انك قدرت تتعامل مع أكتر من عميل من بلاد مختلفة.

أبني علاقات ايجابية مع عملائك و سيب أثر بصمتك المهنية وخليهم يحسوا انك بتقدم لهم مساعده مش بتتواصل معاهم لمجرد الربح منهم.


"خليك دايما فاكر ان المنافسة يمكن مش قليلة بس محتاج دايما انك تطور من نفسك عشان تكون مواكب لكل حاجة جديدة."


الربح من تفريغ المحتوى الصوتي

من مجالات الربح من الانترنت هو تفريغ المحتوى الصوتي المسموع إلى نصوص مكتوبة بدقة مع اتباع قواعد اللغة والصياغة الصحيحة من غير ما تقع فى اخطاء لغوية او املائية.

لأنك بتلعب دور مهم أوى انك بتوصل المحتوي مظبوط ولازم تكون على دراية باستخدام مايكروسوفت أوفيس و مستندات Google. بالاضافة الى ادوات تصحيح اللغة والاملاء وأدوات الذكاء الاصطناعى.

الربح من الانترنت من غير رأس مال من خلال إطلاق بودكاست

البودكاست من أفضل أنواع المحتوى اللي انتشرت اخر فترة وبقى المحتوى المفضل لملايين من الناس اللي بقوا يحبوا يسمعوا عن مواضيع مهمة وهما فى المواصلات او في البيت او فى اي وقت. لو عندك شغف واهتمام بموضوع معين وبتتكلم عنه كتير وتقدر تقدمه بطريقة مرتبة ولبقة يبقى البودكاست افضل طرق الربح من الانترنت بالنسبالك ومن غير رأس مال تقدر تبدأ.


ايه المحتوى اللي ممكن تقدمه في البودكاست بتاعك؟

الفكرة هنا انك لو عندك معرفة وشغف ولكن خلينا نقولك أنواع المحتوى اللي الناس بيحبوا يسمعوها كتير:

  • بودكاست تطوير الذات.
  • بودكاست البيزنس وريادة الأعمال.
  • بودكاست مناقشة القضايا الاجتماعية.
  • بودكاست الإرشاد النفسي.
  • بودكاست القصص.


ايه هي الخطوات العملية اللي تتبعها عشان تبدأبودكاست ناجح النهاردة؟

1. اختار مجال معين تتكلم عنه فى البودكاست بتاعك، وتقدر تقول عنه معلومات كتير ومفيدة للي بيسمعك.

2. حدد طريقة عرض البودكاست بتاعك، في كتير من الطرق والاستراتيجيات اللي ممكن تعتمد عليها في عرض البودكاست بتاعك، ومن أهمها:

  • بودكاست المقابلات: بتعمل لقاء في كل حلقة بعمل مع حد من المشاهير في المجال اللي بتتكلم عنه.
  • البوكاست الفردي: بتتكلم بشكل فردي عن المواضيع اللي هتتكلم فيها في الحلقات بتاعتك.
  • بودكاست النقاشات: فى الحالة دي بتستعين بشريك في البودكاست، وتكون الحلقات عبارة عن تبادل للنقاش بينكم وبين بعض.

اختيار المنصة أو المنصات المناسبة اللي هتضيف البودكاست عليها هيساعدك فى تحقيق الربح من الانترنت أسرع.

من أهم المنصات:

Spotify for Podcasters


طب ايه المعدات اللي محتاجها عشان تحقق الربح من الانترنت:

تجهيز المعدات والأدوات: فى الحقيقى البودكاست مش بيحتاج معدات كتير هو كل اللى هتحتاجه يكون معاك موبايل كويس تقدر تسجل عليه الصوت بوضوح، وهتحتاج من الأدوات كمان برنامج مونتاج متخصص الصوتيات. وفى برامج مونتاج كتير موجودة وفي منها المجاني كمان.


ابدأ في التسجيل وإنتاج المحتوى: مرحلة نشر المحتوى بتاعك بعد التسجيل، تبدي تنشر حلقاتك على بودكاست جوجل أو بودكاست أبل، أو الاثنين، وفى منصات تانيه تقدر تعرض عليها البودكاست بتاعك.

التدريس الخصوصي عبر الإنترنت (أونلاين)


لو انت مدرس خصوصي على اي موقع من المواقع المتخصصة مش هتحتاج مجهود كبير عشان تحقق الربح من الانترنت.

مش هتحتاج غير انك تسجل فى الموقع المتخصصة بالتدريس وتضيف اللغات أو المواد اللي تقدر تدرسها للطلاب اونلاين.

بالنسبة للربح الى هتحصل عليه فأغلب مواقع التدريس الخصوصي بيحددوا نسبة معينة بين 15 إلى 25 دولار في الساعة، يعني

التدريس هيساعدك فى الربح من الانترنت بشكل مستمر.


دلوقتي ممكن تكون بتسأل ايه المواد اللي هدرسها للطلاب أو هدرس مادة واحدة بس؟

بس المفاجأة هنا ان معظم مواقع التدريس الخصوصي بتسمح لك تدرس أكتر من مادة ومش لازم مواد علمية أو لغات بس.

بالعكس انت تقدر تدرس الهوايات والفنون زي الرسم. وممكن كمان تدرس لغتك الأم أو أى لغة متقنها.

طرق التسجيل في مواقع التدريس سهلة ومفيهاش تعقيدات. هتحتاج تضيف بيانات بطاقتك بشكل صحيح وصورة شخصية.


الأدوات اللي محتاجها لتحقيق الربح من الانترنت من مجال التدريس الخصوصي أونلاين هي كمبيوتر و ميكروفون وكاميرا واتصال إنترنت.أهم المواقع اللي ممكن من خلالها الربح عن طريق التدريس الخصوصي أونلاين:

  • Preply (تدريس اللغات والمجالات).
  • Vipkid (تدريس اللغة الإنجليزية).
  • Tutor



ملخص

لو بتدور على الربح من الإنترنت بسرعة وعايز تبدأ النهاردة بس محتار تبدأ ازاى؟ سمعت طرق وخطوات كتير ومكنتش عارف تحدد تعمل إيه؟ احنا بسطناها في المقالة دي وقولنا لك 10 طرق يحققوا الربح من الانترنت.

سواء كتابة المدونات، بيع منتجاتك أو خدماتك وازاى التسويق بالعمولة مربح ومش محتاج يكون عندك رأس مال من الأساس وتقدر تشتغل مع أمازون أو على بابا.


مش بس كده كمان ممكن تبدأ العمل الحر فى مجالات كتيرة جدا سواء كنت كاتب محتوى أو مصمم صور مرئية أو فيديوهات وغيرها من الخدمات تقدر تبدأ دلوقتي العمل الحر والربح من الإنترنت في المجال اللي عايزه من غير عدد ساعات عمل محددة وروتين يومي.

وكمان لو أنت مدرس تقدر تدي دروس خصوصية أونلاين وتوصل لطلاب كتير من وأنت فى بيتك وتقدر تشرحلهم اللغة أو المادة اللى أنت عايزها ، مش متحدد لك مادة واحدة بس. بالعكس تقدر كمان تدرس الهوايات والفنون وغيرها.


كمان عرفنا ازاي البودكاست مهم جدا أنتشر آخر فترة ومعظم الناس بتلجأ له كمصدر معلومات يومي بطريقة خفيفة ومعلومات الناس مهتمين يسمعوها وازاى تبدأ البودكاست بتاعك بموبايل يكون التسجيل والصوت واضح كفاية للمستمعين. والتفريغ الصوتي اللي مجرد بتسمع صوت مسجل وتبتدي تكتب اللي سمعته على هيئة نصوص مترتبة وواضحة ومن غير أخطاء إملائية.


وبكده نكون وضحنا لك كل المعلومات اللي محتاجها والمجالات اللي ممكن تبدأ فيها دلوقتي وأنت مكنتش واخد بالك.
خليك فاكر إن طريق الألف ميل يبدأ بخطوة واحدة.


خد خطوة ناحية العمل أو الهواية اللي نفسك تشتغلها وتكسب منها فلوس وانت في اي مكان، لو لسه حابب تعرف أكتر ازاى تبدأ فى المجال بتاعك وكل حاجه تخص عالم الماركتنج والإعلانات سواء مدفوعة أو ممولة عشان توصل لأكبر عدد ممكن يبقى أنت محتاج تتابع كل مقالاتنا على الموقع الالكتروني باستمرار عشان تعرف كل معلومة مفيدة هتقربك خطوة لنجاحك.




إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج