فيسبوك

28 يوليو 2023

الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا

الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا

فيسبوك


الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا


بتسمع كتير كلمة ديجيتال ماركتنج وسوشيال ميديا ومش عارف ايه معناهم، ممكن تكون عارف الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا لكن من كتر ما انتشرت مصطلحات كتير بتنسي المعنى الصح. ببساطة الديجيتال ماركتنج هو عبارة عن التسويق الرقمي اللي من خلاله بتسوق عن منتج او خدمة على منصات التواصل الاجتماعي اللي هي " السوشيال ميديا ". بكده السوشيال ميديا هي منصات التواصل الاجتماعي زي الفيس بوك، انستجرام، واتس اب وغيرها من المنصات اللي بنستخدمها كل يوم وكمان ممكن لو حد عنده محل هدوم مثلا ممكن يستخدم منصة انستجرام عشان يعمل اعلان ممول انستجرام ويوصل لعملاء اكتر.


منصات التواصل الاجتماعي ليها دور مهم جدا انها تسهل علينا التواصل مع كل الناس و التواصل اصبح اسهل بكتير من خلالها، لانك بتقدر تبعت رسالة لحد من قرايبك او تشارك صورة او فيديو مع اصدقائك وكمان تقدر تحقق الربح من الانترنت وتسوق لمنتج او خدمة بكل بسهولة. واحنا في ماركتنج بالعربي هوضح لك الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا بالتفصيل وليه ناس كتير يلجأوا إلى عمل اعلان ممول على الفيس بوك.



يعني ايه ديجيتال ماركتنج؟

ديجيتال ماركتنج "Digital Marketing" هي كلمة انجليزية ومعناها بالعربي التسويق الرقمي، التسويق هو عبارة عن عملية بتقدر من خلالها انك تسوق لمنتج أو خدمة عشان توصل لأكبر عدد من الجمهور المستهدف بشكل واضح وجذاب ليهم عشان تزود من مبيعاتك ودي تعتبر افضل اجابة لسؤال كيفية كسب المال من الانترنت. ولما بنضيف كلمة رقمي لكلمة التسويق ده يدل على استخدام أدوات وتقنيات رقمية بتقدر من خلالها تسوق لمنتج أو خدمة بشكل أكبر.


عشان تقدر تسوق بطريقة صحيحة على منصات التواصل الاجتماعي محتاج انك تحدد الهدف اللي عايز تحققه من التسويق زي، هل عايز تعمل تسويق لمنتج أو خدمة جديدة وعايز توصل لأكبر عدد من الأشخاص، أو ممكن تسوق لمنتج أو خدمة بهدف انك تزود معدل مبيعاتك والأرباح. لأن أساس التسويق الناجح هو خطط تسويقية ناجحة ومدروسة هتحقق لك النتائج اللي محتاجها.



ليه الديجيتال ماركتنج مهم؟

الديجيتال ماركتنج أو التسويق الرقمي هو المفتاح اللي بيوصلك لعملاء جديدة وتحقق زيادة في مبيعاتك. قنوات التسويق الرقمي هي أماكن بتسهل التواصل فيها مع عملائك عشان تحقق زيادة زوار موقعك مجانا وزيادة المبيعات في النهاية. وبالتالي، فإن وجود استراتيجية تسويق رقمي مهم جدا، خاصة اننا عايشين في عصر رقمي، ودلوقتي كل الناس تتجه انها تشتري معظم احتياجاتهم من خلال وسائل التواصل الاجتماعي بكل سهولة. تقدر تسوق كمان من خلال منصات التواصل الاجتماعي او من خلال الموبايل والتلفزيون. هنوضح لك ايه قنوات التسويق في السطور الجاية.

قنوات التسويق من خلال الإنترنت هي:

  • - التسويق عبر شبكات التواصل الاجتماعي الممولة.
  • - التسويق عبر البريد الالكتروني.
  • - أدوات تحسين محركات البحث.
  • - شبكات التواصل الاجتماعي.
  • - التسويق بالمحتوى.
  • - أدوات صناعة المحتوى.
  • - أدوات خدمة العملاء.
  • - وسائط الفيديو.
  • - الإعلانات الممولة.
  • التسويق عبر الموبايل.
  • إعلانات البانر عن طريق الانترنت.

قنوات الديجيتال ماركتنج غير متصلة بالإنترنت:

  • التلفلزيون
  • الراديو
  • الرسائل القصيرة.
  • اللوحات الإعلانية الرقمية (داخلية وخارجية).

يعني ايه سوشيال ميديا؟

السوشيال ميديا هي كلمة انجليزية "Social Media " معناها منصات التواصل الاجتماعي زي فيس بوك، انستجرام، تيك توك وغيرها من المنصات. تقدر تسوق لمنتج أو خدمة من خلال منصات التواصل الاجتماعي وده يطلق عليه اسم " التسويق عبر السوشيال ميديا". بكده عرفت الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا.


أهمية التسويق عبر السوشيال ميديا.

التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي هو شكل من أشكال التسويق الرقمي اللي يستفيد من قوة شبكات التواصل الاجتماعي لتحقيق أهدافك التسويقية. ولكن عشان تسوق لمنتج أو خدمة بتحتاج استراتيجية متطورة وليها أهداف قابلة للقياس وهي:

- الحفاظ على صفحتك الشخصية "البروفايل" وتحسينها.

- نشر الصور ومقاطع الفيديو والقصص ومقاطع الفيديو الحية اللي بتعبر عن علامتك التجارية وتجذب انتباه الجمهور المناسب.

- الرد على التعليقات والمشاركات والاعجابات.

- متابعة العملاء والمؤثرين " الانفلونسرز" والتفاعل معهم عشان تبني مجتمع لعلامتك التجارية.


التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي كمان يشمل اعلانات ممولة فيس بوك، من خلال انك بتدفع فلوس مقابل ان المنتج او الخدمة اللي بتقدمها تظهر لأعداد كبيرة من المستخدمين. ومن أهمية التسويق عبر السوشيال ميديا كمان:

إضافة الطابع الإنساني على عملك: من خلال انك تسوق لمنتجك أو خدمتك على وسائل التواصل الاجتماعي، بيتم نقل البيزنس الخاص بك على السوشيال ميديا ويظهر لجمهورك المستهدف على شكل مستخدم نشيط في المجال. لان صفحتك الشخصية " البروفايل" ومنشوراتك وتفاعلاتك مع المستخدمين بتظهرانك شخصية ودودة لجمهورك وبسهولة ان حد يقدر يتعرف على مشروعك ويتواصل معاك.

زيادة زوار موقعك الإلكتروني: من خلال انك تسوق لمشروعك على السوشيال ميديا، لو عندك موقع إلكتروني ممكن تسوق لحساباتك على مواقع التواصل الاجتماعي وتربطها داخل موقعك الالكتروني بحيث ان المستخدمين يقدروا يدخلوا على لينك صفحتك الشخصية ومنشوراتك. وكمان تقدر تشارك المقالات الموجودة على موقعك ومنتجاتك وخدماتك على حسابات وسائل التواصل الاجتماعي الخاصة بيك وطبعا ده هيزود من عدد زوار موقعك.

إنشاء عملاء محتملين: تقدر كمان تنشأ عملاء محتملين ويتحولوا إلى عملاء فعليين ويشتروا او يحجزوا منتجاتك او خدماتك، وطبعا باستخدام محتوى يجذب انتباههم و كتابة كلمات تشجعهم إلى اتخاذ إجراء الشراء.

زيادة الوعي بعلامتك التجارية: بمجرد ما تنشر صور منتجاتك او خدماتك بكده تكون بتبني هوية مرئية خاصة بك وبتعبر عنك لجماهير واسعة وبكده بيبدأ الجمهور يعرف عن علامتك التجارية ويكون عنده وعي بها. والوعي بعلامتك التجارية بيزود نتائجك لجميع حملاتك الاعلانية.

بناء العلاقات: التسويق عبر منصات التواصل الاجتماعي بيسمح لك انك تبني علاقات بطريقة مباشرة وغير مباشرة مع متابعينك ومن خلالها تقدر تتواصل معاهم.


الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا في الهدف:

الديجيتال ماركتنج بيركز على الأهداف العامة للشركة واللي بتكون ليها علاقة بتحقيق الربح وانك تبقى داخل المنافسة مع زيادة حصتك في السوق ومنافذ التوزيع، بالاضافة لأهداف تانية زي تطوير المنتجات أو الخدمات، والعمل على مراحل التطور العامة للشركة وغيرها.

أما السوشيال ميديا بيكون هدفها ورؤيتها محدودة جدا عن أهداف الشركة، زي التسويق للمنتجات، والتفاعل مع العملاء، ومراعاة توجه العملاء ومعرفة مشاكل وآراء العملاء حول المنتج، عشان كده تعتمد استراتيجيات السوشيال ميديا على الأهداف الفرعية لكل مرحلة، ولكن القرارات الخاصة بالتطوير الأساسية ترجع لخطة الديجيتال ماركتنج.

استهداف العملاء: قنوات الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا بتقدر تستهدف العملاء بدقة، وانك تكتب رسائل تسويقية مشوقة، ولكن مع اختلاف الطريقة اللي هتبين الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا:


معظم منصات السوشيال ميديا بتساعدك على انك تتفاعل بطريقة مباشرة مع العملاء ومناقشة مميزات المنتج، وتقدر تظهر طبيعة شركتك، كمان هتقدر تستهدف العملاء في حملاتك الاعلانية على السوشيال ميديا من خلال انك تحدد الاهتمامات أو الهوايات أو الفئة العمرية وغيرها من التصنيفات اللي بتساعدك توصل لجمهورك المستهدف.


تختلف طريقة استهداف عملائك عبر قنوات الديجيتال ماركتنج الاخرى زي استهدافهم عبر محركات البحث جوجل، اما تختار الكلمات المفتاحية اللي بيبحثوا عنها، وكمان ممكن تركز الإعلانات أو رسائل البريد الإلكتروني انها تكون حل المشكلات اللي بتواجه عملائك من خلال المنتج.


الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا في التفاعل:

انك تتفاعل مع جمهورك المستهدف ده يعتبر عنصر أساسي عشان علاقتك بعملائك تكون أقوى وأقرب ليهم. وده بيساعد في جذب عملاء جديدة بسهولة. في طرق كتير تقدر تتفاعل من خلالها مع عملائك لكن منصات السوشيال ميديا هي أفضل طريقة انك تتفاعل بيها مع عملائك.

الأبحاث أثبتت ان 96% من المستخدمين بيحبوا يتابعوا علاماتهم التجارية المفضلة من خلال وسائل التواصل الاجتماعي، ولكن ده لا يلغي أهمية قنوات التسويق التانية زي الموقع الإلكتروني أو رسائل الموبايل أو رسائل البريد ودورها في ان العميل يفضل على تواصل مع علامتك التجارية. بعد ما عرفت الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا، هتعرف كمان ايه مميزاتهم.

مميزات الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا:

دلوقتي كل الناس تتجه انها تبحث عن اي حاجة عايزين يشتروها من خلال السوشيال ميديا قبل عملية الشراء، وانهم يعرفوا عن المنتج كويس جدا وتفاصيله كمان عند اكتر من منافس عشان يختاروا الأفضل، عشان كده من أهم مميزات الديجيتال ماركتنج انك بتوضح المعلومات المهمة اللي بيبحث عنها عملائك، وبتقدم حل لمشاكلهم، وكمان هتقدر تبني علاقات قوية مع عملائك وتكسب ولائهم لعلامتك التجارية، كمان في مزايا كتير منها:

  • علامتك التجارية تنتشر على نطاق كبير، سواء على المستوى المحلي أو الدولي في وقت سريع.
  • بكل سهولة تقدر تتواصل مع عملائك وتعرف اكتر عن اهتماماتهم.
  • تقدر بسهولة تستكشف ثقافات مختلفة وتفهم متطلبات عملائك وتوصل إلى أفضل خطط تسويق مناسبة ليهم.
  • ممكن تتابع خطتك التسويقية دايما لأن خطة الديجيتال ماركتنج قابلة للقياس، عشان كده ممكن متابعة الأداء أول بأول وتعدل الأخطاء.

ماهي خطوات الديجيتال ماركتنج والتسويق عبر السوشيال ميديا؟

بعد ما عرفنا ايه الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا والمميزات، هنعرف ايه الخطوات اللي محتاجها. عشان تنشأ استراتيجية التسويق الرقمي محتاج خطوات كتير، عشان تعالج أساسيات وعناصر التسويق الفعالة بما يتناسب مع منتجك أو خدمتك، وتتم الخطوات دي كالتالي:

  • تحليل خصائص المنتج وشخصية العميل المستهدف:

بعيدًا عن الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا أو ان لسه في جدال بين استخدام خطة متكاملة ولا الاكتفاء بالسوشيال ميديا، بس في جميع الأحوال محتاج انك تعمل بحث دقيق جدا لشخصية العملاء المستهدفين وكمان العمر والجنس والمهنة والاهتمامات الخاصة بهم والموقع وغيرها، وكمان تحليل ومميزات المنتج أو الخدمة اللي بتقدمها.

  • تحديد الأهداف العامة والفرعية للخطة التسويقية:

معرفة الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا بيساعدك في تحديد خطتك التسويقية وكمان شركات التسويق الإلكتروني مدركة مدى أهمية الخطوة دي، وتأثيرها في نجاح الاستراتيجية التسويقية، وبيتم تحديد الأهداف العامة للشركة، وتقسيمها إلى أهداف قصيرة، على سبيل المثال ممكن يكون هدفك هو زيادة المبيعات لكن عشان يكون هدفك واضح و محدد الافضل انك تكون محدد انك مثلا عايز زيادة في المبيعات بنسبة 20% في 3 شهور بكده يكون هدفك محدد وتبتدي تعمل كل الخطوات والعوامل اللي تحقق هدفك.

  • اختيار قنوات التسويق المناسبة والأدوات اللازمة للعمل:

قنوات التسويق متعددة وعشان تتضمن ان استراتيجية التسويق الرقمي موجودة في جميع القنوات، ممكن تلجأ لـ افضل شركة تسويق الكتروني في مصر وهيساعدوك في اختيار قنوات التسويق المناسبة مع طبيعة منتجاتك او خدماتك وكمان تكون مناسبة مع عملائك المستهدفين وبالتالي هتحقق أهداف شركتك. كمان لو عندك موقع إلكتروني ومحتاج افضل شركة سيو في مصر عشان تساعدك في زيادة زوار موقعك الإلكتروني وكمان زيادة مبيعاتك.

  • تقييم أداء قنوات التسويق لاختيار الأكثر فعالية:

بعد اختيار افضل قناة تسويق مناسبة ليك ولعملائك، بتبدأ انك تقييم المنصة اللي انت اختارتها بناء على المؤشرات المبدئية اللي هتشوفها، هتضع خطط التسويق الفرعية لكل قناة، كمان الخطة العامة ككل بتضمن لك تحقق الأهداف على المدى الطويل.

  • بعض عمليات التسويق لتبسيط المهام:

بعد انتشار أدوات وتقنيات تكنولوجية مختلفة، دلوقتي تقدر بكل سهولة تنفذ استراتيجيات المحتوى أو متابعة تقارير الأداء اليومية وغيرها، عشان كده بتبذل شركات التسويق الالكتروني كل جهدها عشان تلاقى أفضل الطرق والأدوات عشان تقوم بعمل التسويق بطريقة اسهل.

  • متابعة استراتيجية التسويق وتقييمها:

بعد ما عرفت الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا، دلوقتي محتاج تعرف أهمية تقييم الجهد المبذول في الخطوات اللي فاتت، وانك تتابع وتقيم كل خطوة وفي خطتك التسويقية. بالتالي، من الضروري انك تبدأ في تحليل النتائج عشان تستكشف فرص تطوير جديدة عشان تتفوق على المنافسين وكمان تعرف الأخطاء اللي لازم تتجنبها.

ازاى تختار أفضل شركة اعلانات سوشيال ميديا؟

هنقولك ازاى تختار أفضل شركة اعلانات سوشيال ميديا وايه محتاج انه يكون متوفر في الشركة دي:


- الخبرة: أتأكد من خبرة الشركة في الإعلانات على منصات التواصل الاجتماعي وان ليهم خبرة في مجال تحسين محركات البحث. كمان أتاكد من ان الشركة ليها سابقة أعمال تقدر تطلع عليها لان ده هيضمن لك اذا كانت الشركة دي قوية بالفعل و تقدر تدير صفحاتك على السوشيال ميديا زي فيس بوك وانستجرام و تيك توك، وغيرها كمان هتقدر تحدد لو كانت الشركة تقدر تعملك حملة اعلانية ممولة ناجحة ولا لأ من خلال اعمالهم السابقة.


- التكلفة: لو هدفك هو زيادة مبيعاتك ف ده بيكون ليه تكلفة غير تكلفة ان يكون هدفك ان الناس تتفاعل معاك وهكذا، عشان كدة لازم تكون محدد أهدافك من التسويق الرقمي وازاي توصل وجهة نظرك وهدفك وتحدد النتائح اللي انت متوقع توصلها لأن كل العوامل دي بتساعد في تحديد التكلفة. لأن الاسعار بتختلف على حسب خبرة الشركة في مجال التسويق الكتروني، وكمان حسب الهدف الرئيسي من اعلانك معاهم، كمان اختار شركة تقدم أسعار معقولة لميزانيتك.


- المصداقية: أتأكد من وجود تقييمات للشركة على الإنترنت و آراء و تجارب عملاء سابقين مع الشركة ولو كانت حصلت على شهادات خبرة وده عشان تضمن ان الاتفاق بينك وبين الشركة دي هيتم تنفيذه وانت واثق فيهم، عكس لو اختارت شركة مش معروفة خالص ومفيش ليها سابقة اعمال قبل كده.


- العملاء: بعد ما اتاكدت من مصداقية الشركة، هتحتاج تتأكد من عملائهم السابقين اللي اتعاملوا مع شركة السوشيال ميديا وتعرف ايه المجالات بتاعتهم ولو لقيت عملاء سابقين فى نفس مجال البيزنس الخاص بك ده بيطمنك ان الشركة دي بالفعل اشتغلوا قبل كده فى مجالك وقدروا يحققوا أهداف عملاء سابقين. كمان تقدر تقيم شغلهم وتقرر هو مناسب لطريقة تفكيرك وأهدافك ولا لأ. وبالتالي، ده هيسهل عليك كتير انك تكون عارف الشركة كويس قبل ما تبتدي تتعامل معاهم.


- الاتصال والتواصل: التواصل من أهم المراحل ودي بتنفذها بعد ما تطلع على خبرة الشركة وتشوف كل أعمالها السابقة، عشان كده اختار الشركة يكون تعاملهم مريح ومهني ويكون فى اتفاق واضح وصريح بعقد على كل الاتفاقات مع بعض لضمان حقوقك من البداية. والأفضل أنك تختار شركة مكانها قريب منك لسهولة التواصل.



- الاستراتيجية: اتأكد من توافق استراتيجية الشركة مع أهداف البيزنس الخاص بك عشان تضمن انهم هيساعدوك انك تحقق أهدافك، عكس ما تكون بتفكر وشايف رؤية معينة وهما مش مدركين أهدافك دى. توافق الاستراتيجية مهم للبيزنس الخاص بك مع شركة الاعلانات بيسهل عليك انهم يفهموا أهدافك أسرع.


افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا:

بعد ما عرفنا ازاي تختار شركة اعلانات ، هنرشح لك افضل شركة تسويق الكتروني في مصر بناء على تجارب عملاء كتير،شركة Trendlix هي أفضل شركة تسويق الكتروني اعلانات سوشيال ميديا لأن فريق العمل متخصصين في المجال بقالهم سنين كتير.


اللي بيميز شركة Trendlix انك مش محتاج تتعامل مع اكتر من شركة عشان تصور منتجك أو تعمل تطبيق او موقع الكتروني وبعدين تروح لشركة اعلانات عشان تسوق لمنتجاتك، وده لأن شركة Trendlix عندها كل التخصصات سواء Social media marketing, SEO services, Media production, Motion graphics, Web developmentعشان كده هيقدروا يحققوا لك نتائج حقيقية للبيزنس الخاص بك وهتطمن ان مشروعك هيكبر من خلال شركة واحدة متخصصة.


كمان عندهم القدرة في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي بشكل سليم و يختاروا لك المنصة الانسب ليك وبشكل يضمن لك انها تناسب أهدافك وزيادة العملاء المحتملين، من خلال دراسة سلوك المستهدفين وتحليل بياناتهم.

بناء على فيدباك عملاء كتير قالوا ان التعامل مع شركة Trendlix مريح ومهني جدا وده بسبب وجود عقد بكل الاتفاقات وده عشان تضمن حقوقك من الأول.


التوافق في الاستراتيجية معاهم لأن أعمالهم السابقة المتنوعة في كل مجال مبدع، وبالنسبة للتكلفة فهي على حسب البيزنس الخاص بك وحجمه.

عشان كده شركة Trendlix قدرت تحقق كل العوامل بكفاءة عالية جدا وتبقى أفضل شركة اعلانات سوشيال ميديا ننصحك بيها.



ملخص

لو بتسأل ايه الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا، وشوفت معاني كتير بس محتاج تفهم اكتر، في المقالة دي وضحنا بالتفصيل الفرق بين الديجيتال ماركتنج والسوشيال ميديا وكمان ايه المميزات والخطوات اللي محتاج تعرفها عشان تتعامل معاهم. وكمان التسويق الرقمي بيتم من خلال قنوات كتير ومنها وسائل التواصل الاجتماعي، وبيكون مهم جدا خصوصا لو عندك مشروع وعايز انه يبان لعملاء جدد وتزود من مبيعاتك، ده لأن معظم الناس بتشوف المنتجات على مواقع التواصل الاجتماعي الاول قبل ما تشتري وتقارن المنتجات ببعضها واخر حاجة قرار الشراء.


عشان كده مهم جدا ان يكون ليك وجود قوي على وسائل التواصل الاجتماعي لو عايز تحقق مبيعات وتبني علاقة قوية مع عملاء كتير. كمان لو محتاج شركة تسويق الكتروني وضحنا لك خطوات ممكن تتبعها وانت بتختار شركة ليك عشان تحقق لك نتائج فعلية ومدروسة وبنرشح لك شركة Trendlix كأفضل شركة تسويق الكتروني في مصر.

دلوقتي تقدر تتابع كل مقالاتنا في ماركتنج بالعربي وتتابع كل التحديثات والمقالات اللي تخص عالم الـ Marketing بالعربي. وتتعلم كيفية عمل اعلان ممول على الانستجرام بكل سهولة. كل ده واكتر تقدر تعرفه وتتعلمه في ماركتنج بالعربي. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت و نتواصل معاك فورا.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج