سيو

24 يوليو 2023

افضل شركة سيو في مصر 2023

افضل شركة سيو في مصر 2023

سيو

أفضل شركة سيو في مصر 2023


عندك بيزنس خاص بك وعايز تظهر في اول صفحة نتائج بحث على جوجل؟ بتقدم خدمة أو منتج ومتواجد بشكل كويس على كل منصات السوشيال ميديا وعايز عملائك يلاقوك على جوجل؟ في ماركتنج بالعربي مدركين انه مش من السهل توصل لأفضل شركة سيو في مصر وممكن تكون تعاونت مع شركة من قبل وتم التعامل بطريقة غير مهنية وموصلتش للنتائج المتوقعة. كمان معظم الشركات والمؤسسات بيفضلوا التعامل مع أفضل شركة سيو في مصر عشان يوصلوا لعملاء محتملين ويزيدوا عدد الزيارات لموقعهم الالكتروني. عشان كده في المقالة دي هنقولك طريق أفضل شركة سيو في مصر.


قبل ما تعرف ايه هي أفضل شركة سيو في مصر خلينا نوضح الاول:


ايه هو السيو SEO؟

السيو SEO أو تحسين محركات البحث Search Engine Optimization هي العملية اللي تتعلق بدراسة محركات البحث بمختلف أنواعها، سواء جوجل أو غيره من المحركات، ومعرفة المتطلبات والآليات اللي لازم تتبعها لتصدر نتائج البحث عبر الإنترنت. وده معناه تهيئة محركات البحث من خلال عمل تعديلات على المحتوى أو موقعك الإلكتروني، عشان تلاحظه عناكب الأرشفة في محركات البحث.


يعني ايه عناكب البحث أو Web Crawlers؟

ممكن تكون اول مره تعرف المصطلح ده وانت بتبحث عن مصطلحات الـ Marketing بالعربي عناكب البحث هي عبارة عن الروبوتات اللي دورها انها تعمل على مراقبة المحتوى عبر الإنترنت، وهي وسيلة تستخدمها محركات البحث عشان تتمكن من انها تتعرف على المحتوى الموجود في الموقع بالكامل وتقوم بتصنيفه وفهرسته حسب المحتوى فيه، وبعدين بتعرضه ضمن نتائج البحث.عناكب البحث أهميتها بتزيد عند أصحاب المحتوى والمواقع، عشان تطورها الكبير وقدرتها الواسعة في تحليل وفهرسة المواقع. تعمل عناكب البحث عن طريق سلسلة من الخطوات:


اكتشاف الموقع.

اكتشاف المواقع الجديدة عبر الإنترنت، بيكون من خلال مطور الموقع أو من عمليات بحث، أو روابط عبر الإنترنت بتوصل إلى محتوى الموقع.

تحليل الموقع.

تبدأ عناكب البحث دورها في تحليل محتوى الموقع وتصنيفه على حسب نوعه، وملاحظة جميع المعلومات حول الموقع، من بداية لغات البرمجة اللي تم استخدامها في تطوير الموقع و طبيعة المحتوى المنشور فيه. وبعدين عناكب البحث تبدأ في تقييم اذا كان الموقع يقدم محتوى مهم للمستخدمين، ولا محتوى الموقع فيه معلومات منسوخة من مواقع تانية ومعلومات مش صحيحة. وبكده جوجل بيعرف انك مش المصدر الرئيسي وان المحتوى منسوخ من موقع إلكتروني آخر وبالتالي جوجل يعطي الأولوية للموقع الرئيسي.

فهرسة الموقع.

بعد تحليل محتوى الموقع وتقييمه والتأكد من انه متوافق مع معايير محركات البحث، بعدها يتم إدخال الموقع الإلكتروني ضمن قاعدة بيانات محرك البحث، يعني هتقدر توصل إلى الموقع الإلكتروني عن طريق البحث على جوجل.


مراقبة طبيعة عمليات البحث عن الموقع.

بعد فهرسة الموقع، تبدأ عملية متابعة عدد مرات البحث عن الموقع أو عن المحتوى اللي في الموقع، وكمان تحليل المدة اللي يقضيها الزائرين على الموقع عشان يقرأوا المحتوى، عشان كده كل ما كانت المدة اللى يقضيها الزائرين داخل موقعك الإلكتروني أقصر، يبقى ده معناه أن معدل الارتداد bounce rate أكبر، يعني تصنيف أضعف وأقل لموقعك في محركات البحث، لأنه ده معناه انك مش بتقدم محتوى مفيد للمستخدمين. على عكس لو الزائرين قضوا وقت اطول داخل موقعك الإلكتروني لـ قراءة محتواك، ده معناه انك بتقدم محتوى مفيد وجذاب ليهم وبالتالي هتبتدي تظهر فى اول صفحة في نتائج البحث جوجل وهتحقق زيادة زوار موقعك مجانا.

تحديد توافق الموقع مع نتائج البحث.

التطور الكبير في مجال الديجيتال وزيادة عدد الناس المهتمين بدراسة ديجيتال ماركتنج بالعربي مع دخول تقنيات الذكاء الاصطناعي، كل ده أدى إلى جعل عناكب البحث عبر الإنترنت قادرة على تحديد تحدد طبيعة المحتوى، وكمان ربطه بعمليات البحث عبر الإنترنت. وكمان تعمل عناكب البحث في المرحلة دي انها تربط عمليات البحث بالمحتوى على الموقع، وده بيساعدك على اقتراح موقعك الإلكتروني للمستخدمين، حتى لو مِش هيستخدموا نفس الكلمات المفتاحية في البحث.


تقديم النتائج لمحركات البحث.

في الحالة دي بيبدأ تقييم نتائج البحث باستمرار حسب فائدة المحتوى للمستخدمين، وكمان تحسين نتائج البحث وجعل بعض المواقع انها تتصدر نتائج عمليات البحث في اول صفحة على حساب مواقع تانية كانت متصدرة. وده طبعا بيحصل بعد مراقبة الوقت اللي بيقضيه المستخدمين داخل موقعك الإلكتروني.

بكده عرفت كل الخطوات اللي بتحتاج إلى متخصص سيو يكون موجود داخل أفضل شركة سيو في مصر عشان يكون على اطلاع دائم بكل تحديثات جوجل المستمرة، وانه يكون قادر على فهم كل تغير بيحصل في خوارزميات البحث وعمل العناكب.


ما أهمية السيو؟

اهمية تحسين محركات البحث "سيو" لو انت بتقدم محتوى مثلا عن ديجيتال ماركتنج بالعربي على موقعك الإلكتروني هتقدر توصل لمتابعين جداد بكل سهولة، من غير ماتحتاج انك تعمل اعلانات ممولة على جوجل. لكن لو انت بتسأل " ازاي اعمل اعلان على جوجل" عشان تحقق نتائج أسرع، حابين نوضح لك ان الإحصائيات تشير إلى ان أكتر من 53% من المحتوى اللي الناس بتوصله عبر الإنترنت يتم بأساليب مجانية من غير حملات اعلانية ممولة.

كيفية تحسين محركات البحث بتتحقق بمساعدة حدد متخصص من أفضل شركة سيو في مصر، اللي هيقدر يوصلك لأرباح كبيرة و يعزز من وصول محتوى موقعك الإلكتروني على الإنترنت. وكمان أفضل شركة سيو في مصر ممكن تساعدك انك تتفوق على المنافسين وزيادة عدد المتابعين.

محركات البحث هي الوسيلة الأساسية لأكتر من 92% من كل العمليات اللي بتوصل للمحتوى عبر الإنترنت، ده معناه انك بمجرد ما تتعاون مع أفضل شركة سيو في مصر هيكون عندهم القدرة على تهيئة محركات البحث وجعلها انها تقترح موقعك أو المنتج او الخدمة اللي بتقدمها لما يتم البحث عن كلمات مفتاحية شبيه لها وده هيحقق لك نجاح كبير في الوصول إلى العملاء والمستخدمين الجدد.

نتائج البحث اللي بتظهر في الأول على محركات البحث بيكون ليها العدد الأكبر من الزيارات، وبتوصل نسبة الزيارات للنتيجة الأولى بس 32%، وبتقل النسبة دي إلى ما يقارب الـ 24% للنتيجة التانية، لكن النتائج الأخيرة اللي موجودة في الصفحة الأولى ذاتها مش بتتجاوز نسبة الضغط على المحتوى فيها الـ 3%. وده معناه شدة التنافس بينك وبين أصحاب المحتوى انهم يقدموا محتوى مميز ومختلف، وكمان لما تتعاون مع أفضل شركة سيو في مصر هتقدر على تهيئة محركات البحث في صالحك في تصدر نتائج البحث.


ايه الخدمات اللي بتقدمها أفضل شركة سيو في مصر؟


الخدمات اللي بتقدمها أفضل شركة سيو في مصر بتكون ليها علاقة بتحسين تصنيف موقعك الإلكتروني ضمن نتائج البحث، وتقديمه لمحركات البحث في جوجل على أنه محتوى مناسب للمستخدمين. خدمات السيو ليها نواحي كتير اللي بتتعلق بكل اللي منشور على الإنترنت، بداية من المحتوى حتى أساليب البرمجة المستخدمة فيه. خدمات سيو بتتقسم لمجالات كتير بتساهم كلها في تصدر نتائج البحث عبر محركات البحث. من ضمن خدمات السيو اللي بتقدمها أفضل شركة سيو في مصر هي:


سيو صفحات الموقع الإلكتروني On-Page SEO:

الوسيلة الأولى لضمان نجاح الموقع بالنسبة لأكتر من 57% من مسؤولي ديجيتال ماركتنج بالعربي. لأنها المرحلة الأولى في تحسين نتائج محركات البحث اللي تعتمد بشكل أساسي على تحسين ورفع جودة المحتوى الموجود على الموقع، من غير ما تحتاج إلى تعديل آلية برمجة الموقع، أو التأثير على تصنيف الموقع عن طريق عوامل خارجية. كمان يتم تحسين نتائج البحث من خلال تعديل المحتوى على صفحة البريد الإلكتروني.

ومن ضمنها الكلمات المفتاحية، اختلفت أهمية الكلمات المفتاحية عن قبل كده، كانت الكلمات المفتاحية هي الوسيلة الوحيدة عشان تضمن وصول موقعك الإلكتروني إلى مقدمة نتائج البحث، من خلال كتابة محتوى فيه أكبر عدد من الكلمات المفتاحية، ولكن دلوقتي محركات البحث اصبحت أكثر دقة فيما يتعلق باختيار الكلمات المفتاحية.

على سبيل المثال، بدأت شركة جوجل انها تصنف المحتوى اللي يحتوي على عدد كبير من الكلمات المفتاحية على أنه محتوى مضلل. كمان محركات البحث وظفت وسائل الذكاء الاصطناعي في تحليل نتائج البحث والنتائج بقيت أكثر كفاءة، وده معناه أنها بدأت تلاحظ وجود الكلمة المفتاحية وكلمات أخرى شبيهة لها بشكل مبالغ فيه.

سيو خارج الموقع الإلكتروني Off-page SEO:

في المرحلة دي تقدر أفضل شركة سيو في مصر انها تحقق تحسين وتهيئة نتائج البحث لموقعك من خلال إجراء عمليات كتير من غير التعديل على المحتوى. يتم ده من خلال مواقع التواصل الاجتماعي على سبيل المثال لزيادة عدد الزيارات لمحتوى موقعك، وطبعا ده هيؤدي لتعزيز فرصتك في تصدر موقعك نتائج البحث عبر محركات البحث بمختلف أنواعها.

الباك لينكات Backlinks هي من ضمن سيو خارج الموقع الإلكتروني، وهي عبارة عن الروابط اللي تربط المواقع الإلكترونية عبر الإنترنت ببعضها، وبتحتوى على نوعين روابط خلفية صادرة، وروابط خلفية واردة. يعني مثلا، لما يتم ذكر موقعك الإلكتروني في مواقع تانية ده معناه انك حصلت على رابط خلفي وارد. وجود الروابط في مواقع تانية بيساعدك في زيادة قوة موقعك الإلكتروني و زيادة الزوار لموقعك. وكمان جوجل بيفهم ان المحتوى اللى بتقدمه هو محتوى مفيد ويبتدي يعرضه في أول صفحات نتائج البحث. لكن لو وضعت لينك موقع إلكتروني داخل محتوى موقعك يبقي ده معناه انك أنشأت رابط خلفي صادر.



سيو التقني Technical SEO:

السيو التقني، هو عبارة عن مجموعة عمليات بتعملها أفضل شركة سيو في مصر عشان تقوم بتهيئة موقعك الإلكتروني، سواء من تصميم أو برمجة، عشان يكون ملائم لتصدر نتائج محركات البحث. يعني معناه أنه يهيئ الأرضية الأساسية اللي بتقوم على أساسها جميع العوامل التانية اللي هتساعدك على تحسين محركات البحث لموقعك الإلكتروني. ومن ضمن سيو التقني خرائط الموقع وهى بتسمح لمحركات البحث في انها تعرف موقع مكان معبن، وبالتالي وصول عناكب البحث إليه وفهرسته عشان يظهر في نتائج البحث.


ليه الخدمات اللي بتقدمها أفضل شركة سيو في مصر مهمه ليك؟

خدمات السيو مهمة للبيزنس الخاص بك، لأنك لما بتتعاون مع أفضل شركة سيو في مصر بيقدروا انهم يحلوا المشاكل اللي ممكن تحصل لموقعك الإلكتروني وممكن تنزل من تصنيف موقعك الإلكتروني في نتائج محركات البحث عبر الإنترنت. كمان خدمات السيو توفر لك إمكانية انك توصل لجميع العوامل اللي هتساهم في تحسين تصنيف موقعك الإلكتروني في نتائج البحث.


ازاي تختار أفضل شركة سيو في مصر؟

لما تبحث عن أفضل شركة سيو في مصر، لازم تختار الشركة اللي تتناسب مع احتياجات البيزنس الخاص بك وتكون بتقدم خدمات ليها جودة عالية وبأسعار معقولة. هنوضح لك كمان ايه الصفات اللي تضعها في اعتبارك لما تختار أفضل شركة سيو في مصر:

المصداقية والسمعة: لازم تتأكد من سمعة الشركة ومصداقيتها وده من خلال قراءة التعليقات والمراجعات من العملاء السابقين وان ليهم سابقة اعمال تقدر تطلع عليها. وتقدر تحدد وقتها الشركة دي قوية بالفعل انها تحسن من موقعك الإلكتروني ولا لأ عشان تضمن انهم متمكنين قبل ما تتعاون معاهم.

الخبرة والكفاءة: لازم تتأكد من أن الشركة عندها خبرة وكفاءة عالية في خدمات السيو وأن عندها فريق عمل متخصص ومؤهل لتقديم الخدمات. عشان تطمن ان موقعك الإلكتروني هيكون مع ناس متخصصين في المجال و قدروا يحققوا نتائج قوية قبل كده. كمان اختار شركة تكون اسعارها معقولة و مناسبة لميزانيتك

الخدمات المقدمة: تأكد من أن الشركة تقدم جميع الخدمات اللي محتاجها للبيزنس الخاص بك زي تحسين المحتوى والكلمات الرئيسية وبناء الروابط وجميع خدمات السوشيال ميديا. عشان تضمن ان الشركة بتوفرلك كل الخدمات وهتقوم بالمتابعة معاك كل الخطوات بشكل مستمر ومتاحة عشان تحل أي مشكلة تواجهك أو تجاوبك على كل استفساراتك.

بعد ما عرفت ازاي تختار شركة أفضل شركة سيو في مصر هنرشح لك كمان مين هي افضل شركة ممكن تختارها.


أفضل شركة سيو في مصر:


بعد ما عرفت ازاي تختار شركة أفضل شركة سيو في مصر، في ماركتنج بالعربي هنرشح لك كمان مين هي افضل شركة ممكن تختارها بناء على تجارب عملاء كتير،شركة Trendlix هي أفضل شركة سيو في مصر لأن فريق العمل متخصصين في المجال بقالهم سنين كتير.

وكمان شركة Trendlix بتتميز انها بتقدم خدمات كتير، ده معناه انك مش مش هتحتاج تتعاون مع اكتر من شركة عشان تصور منتجك أو تعمل ابليكشن مثلا وبعدين تروح لشركة سيو، وده لأن Trendlix عندها كل التخصصات سواء

Social media marketing, SEO services, Media production, Motion graphics, Web development عشان كده هيقدروا يحققوا لك نتائج حقيقية للبيزنس بتاعك وهتضمن ان البيزنس بتاعك هيكبر من خلال شركة واحدة متخصصة.


كمان بيقدموا لك نصائح لتحسين محركات البحث واضحة تناسب أهدافك ودي حاجة مهمة جدا ليك وكمان هيتابعوا معاك كل مرحلة دايما بكل وضوح وبكده هتكون متطمن بكل خطوة بتحصل.

عندهم القدرة في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي بشكل سليم يضمن لك انها تناسب احتياجاتك وأهدافك التسويقية وكمان هيحققوا لك زيادة العملاء المحتملين، من خلال دراسة سلوك المستهدفين وتحليل بياناتهم.

بناء على فيدباك عملاء كتير قالوا ان التعامل مع شركة Trendlix مريح ومهني جدا وده بسبب وجود عقد بكل الاتفاقات وده عشان تضمن حقوقك من الأول.


اما بالنسبة لشركة Trendlix ليها اكتر من مقر في مصر وبرة مصر وبالتالي لو حبيت انك تزورهم في اي وقت تقدر تروحلهم في المقر الفعلي في مصر الجديدة وده هيسهل عليك التواصل معاهم اكتر.

هتلاقي توافق في الاستراتيجية بتاعتك معاهم لأن أعمالهم السابقة المتنوعة والمبدعة هتشوف منها انهم دايما creative و up to date وبالنسبة للتكلفة فهي على حسب البيزنس الخاص بيك وحجمه بس كل اللي نقدر نضمنه ليك انك هتحقق أرباح كويسة جدا وهيكون ليك وجود قوي على السوشيال ميديا.

عشان كده شركة Trendlix قدرت تحقق كل العوامل بكفاءة عالية جدا وتبقى أفضل شركة سيو في مصر ننصحك بيها.


ملخص

لو عايز تظهر في نتائج البحث الاولى على جوجل، هتقدر تحقق ده من خلال خدمات السيو المقدمة من شركة متخصصة. وضحنا في المقالة دي ازاى تختار شركة سيو مناسبة لأهدافك و لميزانيتك بكل سهولة ولو بتقدم محتوى مفيد وجذاب على موقعك الإلكتروني هتقدر توصل لمتابعين جداد، من غير ما تعتمد انك تعمل اعلانات ممولة على جوجل.

خلي بالك ان جوجل بيهتم بجودة المحتوى اكتر من عدد الكلمات الكتير، وكمان تكون بتستخدم كلمات مفتاحية مناسبة لمحركات البحث لانها استخدمت وسائل الذكاء الاصطناعي في تحليل نتائج البحث والنتائج بقيت أكثر كفاءة، وده معناه أنها بدأت تلاحظ وجود معاني كتير للكلمات المفتاحية مشابهة ليها وتعرضها ضمن نتائج البحث.

لو عايز تعرف اكتر عن ضرورة تحسين محركات البحث تقدر تتابع كل مقالاتنا فى ماركتنج بالعربي وتعرف اكتر عن الاعلانات المموله على السوشيال ميديا وغيرها من المواضيع اللي هتساعدك تنقل البيزنس الخاص بيك لمرحلة تانية أعلى بكتير وتطور من نفسك في مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي كل لحظة.

يبقى ببساطة محتاج تتابع مقالاتنا كل يوم في ماركتنج بالعربي وتقرأ المقالات الموجودة على موقعنا. وبنشجعك لو عندك أى استفسار ممكن تكتبلنا كومنت وهنتواصل معاك فوراً.



إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج